صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای گوش حلق و بینی / روش های تشخیص و درمان انواع کیست گردن

روش های تشخیص و درمان انواع کیست گردن

به هر توده‌ غیر معمولی که در گردن ایجاد شود، توده یا کیست گردنی می‌گویند. علل بسیاری وجود دارند که منجر به ایجاد توده های گردنی می‌شوند و در هر اندازه‌ای می توانند باشند. کیست ها می‌توانند علامت یک عفونت ساده در بدن باشند و بعد از مدتی خود به خود از بین بروند؛ اما در برخی موارد نیز نشانه‌ای از بیماری‌های جدی‌تری مانند سرطان هستند. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می‌کنند برای اطمینان از خوش‌خیم بودن این کیست‌ها حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید.
ازآنجایی‌که توده گردن می‌تواند ناشی از بیماری‌های مختلف باشد، علائم نیز متغیر هستند. برخی از افراد هیچ علامتی ندارند، درحالی‌که برخی دیگر علائم مربوط به شرایطی را دارند که باعث ایجاد توده گردن شده است. توده گردن، انواع مختلفی دارد و می‌تواند بزرگ و قابل مشاهده یا بسیار کوچک باشد. نحوه درمان کیست گردن، به علت بروز آن بستگی دارد. با توجه به علت بروز توده گردن، پزشک متخصص، لزوم درمان توده و یا روش درمان آن را مشخص می کند.

علت ایجاد کیست در گردن

توده های به وجود آمده در گردن می توانند از شکل های مختلفی به وجود آمده باشند، به شرح موارد می پردازیم.

تورم غدد لنفاوی :

رایج ترین علل به وجود آمدن توده های گردن، تورم در این ناحیه است. عفونت های بسیاری می توانند منجر به تورم غده های لنفاوی شوند اعم از :

سرطان غدد لنفاوی :

در برخی مواقع این نوع بیماری ، غده های لنفاوی را نیز درگیر می کند و منجر به تورم بیشتری در این غده می شود. سرطان هایی که موجب تورم این غدد می شوند اعم از :

ایرادات غده های بزاقی :

این غدد مجاری دارند که باعث می شود بزاق از این راه به دهان وارد شود. در برخی موارد این مسیر به وسیله سنگ هایی غدد بزاقی بسته می شودو موجب تورم آنها می شوند. این تورم و التهاب در زمان غذا خوردن به وجود می آید و بعد از آن از بین می رود. گفتنی است که عفونت غدد بزاقی به سبب اوریون نیز احتمال دارد.

مشکلات غده تیروئید :

برخی مواقع توده های گردن به علت تورم ناشی از غده تیروئید به وجود می آید. علت تورم این غدد عبارتند از:

ناهنجاری های رشد :

بعضی از توده های موجود در گردن امکان دارد یک نوع عارضه مادرزادی باشند که در پی رشد غیر طبیعی به وجود می آیند. این نوع سلولهای انباشته شده ناشی از ایرادات زیر به وجود می آیند :

درمان کیست گردن در شهریار و کر

مشکلات ناشی از کیست های گردن

در حالی که بسیاری از کیست‌های گردن بدون علامت هستند و مورد توجه قرار نمی‌گیرند؛ اما برخی از افراد ممکن است بسته به اندازه، محل و عفونت احتمالی، علائم را تجربه کنند. در قسمت زیر علائم رایج مرتبط با کیست گردن آورده شده است:

انواع کیست گردن

کیست‌های اپیدرمی

کیست‌های اپیدرمی یا اپیدرموئید، شایع‌ترین نوع کیست‌های گردن هستند. آنها از سلول‌های پوستی که در زیر سطح پوست به دام می‌افتند، ایجاد می‌شوند و یک کیست با رشد آهسته، گرد یا بیضی شکل را تشکیل می‌دهند که با ماده‌ای پنیر مانند به نام کراتین پر شده است.

کیست‌های سباسه

این کیست‌ها شبیه کیست‌های اپیدرمی هستند؛ اما از غدد چربی مسدود شده در پوست منشأ می‌گیرند. آنها همچنین حاوی یک ماده نیمه جامد هستند؛ اما ممکن است به دلیل ارتباط آنها با ترشحات بدبو متمایز شوند.

کیست‌های برانکیال

کیست‌های برانکیال، مادرزادی هستند (در بدو تولد وجود دارند) و ناشی از بقایای بافت جنینی هستند که در طول رشد جنین ناپدید می‌شوند. آنها معمولاً در امتداد مرز قدامی عضله sternocleidomastoid یافت می‌شوند و ممکن است در نوجوانی یا بزرگسالی قابل توجه باشند.

کیست‌های درموئید

کیست های درموئید، کیست‌های نادر و مادرزادی هستند که دارای بافت‌های مختلفی از جمله پوست، فولیکول‌های مو و گاهی حتی غدد عرق هستند. آنها از بافت به دام افتاده در طول رشد جنینی رشد می‌کنند.

کیست لنفاوی

این کیست‌ها از انسداد یا ناهنجاری در سیستم لنفاوی ایجاد می‌شوند. آنها می‌توانند در هر جایی از بدن از جمله گردن ایجاد شوند و ممکن است با تورم و احتباس مایعات همراه باشند.

گره‌های غده تیروئید

گره تيروئيد برجستگي است كه اكثراً از خود تيروئيد منشأ مي‌گيرد و داخل يا روي آن رشد مي‌كند و معمولاً ارتباطي با پركاري يا كم‌كاري تيروئيد ندارد. يعني در اكثر موارد غده تيروئيد مبتلا به گره عملكرد طبيعي دارد. خيلي از موارد گره تيروئيد به صورت اتفاقي توسط پزشك حين معاينه به علت ساير بيماري‌ها كشف مي‌شود. گره ممكن است منفرد بوده يا قسمتي از يك گواتر چند گرهي باشد. گره معمولاً يك مجموعه متشكل از سلول‌هاي تيروئيد است؛ ولي ممكن است حفره‌اي پر از مايع باشد كه به آن كيست مي‌گويند.

آنوریسم شریان کاروتید

محل شریان های کاروتید در گردن هستند. آنوریسم زمانی اتفاق می‌افتد که بخشی از دیواره شریان (سرخرگ) ضعیف شود. در این شرایط آن ناحیه از رگ حالت بیرون‌زدگی پیدا می‌کند و یا گشاد می‌شود.

کیست یا تومور حنجره

تومور حنجره تعدای سلول می باشد که بیش از حد شروع به تکثیر کرده و در یک ناحیه به صورت برآمدگی و غده ایجاد می شود. تومورها ممکن است خوش‌خیم و یا بدخیم (سرطان) باشند.

کیست یا تومور در غده پاروتید

تومور پاروتید یکی از بیماری‌های غدد بزاقی در بدن است و ماهیت این نوع تومور به نحوی است که تنها با جراحی قابل درمان می‌باشد. در واقع هرگاه غده پاروتید دچار اختلال شود به شکل تومور ظاهر می‌شود. این نوع تومور در اکثر مواقع خوش خیم بوده و به درمان جواب می‌دهد.

کیست های سرطانی

توده های سرطانی در گردن به توده های بدخیم گفته می شود. یک توده می تواند نشانه سرطان در بافت های مجاور مانند دهان یا گلو باشد. در برخی موارد هم غده لنفاوی سرطانی می شود که در این صورت متاستاز صورت می گیرد و سلول های سرطانی به اندام های دیگر بدن می رسد. زمانی که سرطان پیشرفت می کند سیستم های لنفاوی هم درگیر می شوند. توده های سرطانی درد ناک نیستند یا به لمس شدن حساس نیستند و معمولاً به سختی سنگ هستند.

تشخیص کیست گردن

معمولاً پزشک در اولین ویزیت در مورد سابقه سلامتی، عادات سبک زندگی و علائم شما سؤالاتی می‌پرسد. به‌خصوص در این مورد که شما چقدر روزانه سیگار می‌کشید یا الکل می‌نوشید. در هنگام معاینه فیزیکی نیز به‌دقت ارگان‌های زیر را بررسی می‌کند:

همچنین به دنبال هرگونه تغییر غیرطبیعی روی پوست و سایر علائم مرتبط خواهد بود. ممکن است از یک ابزار خاص برای بررسی نواحی داخل گوش، بینی و گلو استفاده کند. در نهایت نیز برای تشخیص دقیق دستور انجام آزمایش‌های زیر را می‌دهد:

درمان کیست گردن

درمان کیست گردن، به عوامل مختلفی مانند اندازه، محل، علائم و اینکه کیست عفونی است یا خیر بستگی دارد. در ادامه گزینه‌های رایج درمانی برای کیست گردن آورده شده است:
مشاهده: اگر کیست گردن کوچک و بدون علامت است و هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند، متخصص ممکن است آن را بدون هیچ مداخله فوری نظارت کند؛ اما بازدیدهای منظم برای بررسی هرگونه تغییرات ضروری است.
آنتی بیوتیک‌ها: اگر کیست عفونی شود و باعث قرمزی، گرمی، حساسیت و تخلیه چرک شود، پزشک ممکن است برای درمان عفونت، آنتی‌بیوتیک تجویز کند. آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان خود کیست مؤثر نیستند؛ اما می‌توانند به کنترل عفونت کمک کنند.
برش و تخلیه: برای کیست‌های عفونی که آبسه ایجاد کرده‌اند، پزشک یا جراح سر و گردن ممکن است یک عمل جراحی جزئی برای تخلیه چرک و تسکین علائم انجام دهد. این روش معمولاً در موارد عفونت حاد انجام می‌شود.
اسکلروتراپی: این روش شامل تخلیه مایع از کیست و سپس تزریق یک عامل اسکلروز کننده به داخل حفره کیست، برای بسته شدن و جلوگیری از عود آن است. اسکلروتراپی معمولاً برای کیست‌هایی استفاده می‌شود که احتمال بازگشت پس از درناژ زیاد است.
برداشتن با جراحی: اگر کیست علامت‌دار، بزرگ، عود کننده یا خطر عوارض داشته باشد، معمولاً برداشتن کیست با جراحی توصیه می‌شود. این روش که به‌عنوان برداشتن کیست شناخته می‌شود، شامل بریدن کیست و بافت اطراف آن برای اطمینان از برداشتن کامل است. برای جراحی کیست های گردن باید با مشاوره و تحقیق بهترین جراح سر و گردن را برای درمان خود بیابید.
آسپیراسیون با سوزن ظریف (FNA): در برخی موارد، اگر ماهیت کیست گردن نامشخص باشد، پزشک ممکن است FNA را انجام دهد. FNA یک روش تشخیصی است که در آن از یک سوزن نازک برای استخراج نمونه کوچکی از مایع یا بافتی از کیست، برای تجزیه و تحلیل بیشتر استفاده می‌شود.
درمان با لیزر: کیست‌های سطحی مانند کیست‌های چربی، ممکن است با لیزر درمان شوند که می‌تواند به کوچک شدن یا برداشتن کیست کمک کند.

برای خواندن مقالات تزریق ژل لب مدل هالیوودی و جا انداختن بینی شکسته کلیک کنید.