صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای گوش حلق و بینی / بررسی علائم سرطان لاله گوش به همراه روش درمان

بررسی علائم سرطان لاله گوش به همراه روش درمان

گوش یک اندام به ظاهر کوچک اما با کارایی خیلی بزرگ است که در صورت هرگونه مشکل در شنیداری زندگی ما را دچار دگرگونی کرده و به خطر می‌اندازد. در صورت نبود شنوایی زندگی و آینده کاری فرد را تحت شعاع قرار داده و دگرگون می‌سازد. یکی از بیماری های گوش، عارضه‌ای ناشناخته و نادر است به نام سرطان لاله گوش است. سرطان گوش، جزئی از سرطان‌ های سر و گردن به شمار می‌ رود که در درون پوشش اپیتلیوم یا همان بافت پوششی داخلی کانال گوش افراد خود را نشان می‌ دهد. سرطان گوش انواع مختلفی دارد که نوع بدخیم آن باعث آسیب به سیستم شنوایی فرد می‌شود. ساختمان گوش به دلیل نزدیک بودن به مغز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و سرطان لاله گوش می‌تواند یکی از دلایل کم‌شنوایی محسوب شود.

سرطان لاله گوش چیست؟

سرطان لاله گوش بیماری خطرناک و پیش رونده است که علاوه بر ترشح مواد از گوش ممکن است به صورت زخم‌هایی در بیرون گوش نمایان شود که نه تنها با پانسمان و درمان سر خود بهبود نمی‌یابد، بلکه ممکن است در صورت کم توجهی و عدم پیگیری صدمات جبران ناپذیری را به وجود آورد و گاه فرد را به کام مرگ بکشاند.

علت سرطان لاله گوش

علائم و درمان سرطان لاله گوش

علائم سرطان لاله گوش

علائم سرطان لاله گوش به محل ایجاد تومور بستگی دارد؛ اما بطور کلی برخی از علائم سرطان لاله گوش عبارتند از:

تشخیص سرطان لاله گوش

روش‌های شناختی جهت تشخیص بیماری سرطان گوش که امکان شناسایی این عارضه را در مراحل اولیه می‌دهد، شامل موارد زیر است:

1. یکی از روش‌های تشخیصی این عارضه، MRI گوش است.
  2. بافت شناسی روش تشخیصی دیگر است که در این روش نمونه‌ای از بافت تومور گوش، جهت تشخیص سرطان در آزمایشگاه بررسی می‌شود.
  3. اتوسکوپی که معاینه گوش به وسیله پرتو نور جهت دار خواهد بود. در طی روند اتوسکوپی، بافت‌ها جهت درمان آینده گرفته می‌شوند.
  4. توموگرافی کامپیوتری یا توموگرافی گسیل پوزیترون، از روش‌های دیگر تشخیص هستند که به شما امکان می‌دهد تا از نئوپلاسم، یک تصویر سه بعدی به دست آورید.

آیا سرطان لاله گوش قابل درمان است؟

ابتدا تشخیص سرطان لاله گوش انجام می‌شود. رشد غیرطبیعی بافت خارجی یا میانی گوش از علائم سرطان است. بدین منظور هنگام تشخیص بخشی از این بافت یا ضایعه پوستی را برش می‌دهند و از لحاظ وجود سلول‌های سرطانی در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌دهند. برای درمان سرطان لاله گوش معمولاً پرتودرمانی، جراحی یا هر دو را انجام می‌دهند. گروهی متشکل از متخصصان سرطان و مجاری گوش حلق و بینی نوع درمان را تعیین می‌کنند. رویکرد درمانی انتخابی به عوامل زیر وابسته است:

درمان سرطان لاله گوش

اگرچه لاله گوش به بخشی از گوش بیرونی اطلاق می‌شود؛ اما روش‌های درمان برای بیماری‌های مرتبط با آن متفاوت است. درمان سرطان لاله گوش معمولاً شامل پرتودرمانی، جراحی یا هر دوی آنها است. در پرتودرمانی، از اشعه با قدرت بالا برای نابودی سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود؛ اما در جراحی، بافت آسیب دیده یا سرطانی از گوش برداشته می‌شود. در برخی موارد، هر دو روش درمانی به صورت ترکیبی استفاده خواهند شد.

درمان سرطان لاله گوش با جراحی و انواع آن

نوع درمان وابسته به اندازه بافت سرطانی و بخش درگیرشده است. اگر در لاله گوش یا بخش‌های خارجی گوش بافت سرطانی ایجاد شود، بافت اضافی بریده می‌شود. اگر بافت سرطانی خیلی بزرگ باشد نیاز به جراحی زیبایی است‌. نگاهی دقیق‌تر به انواع جراحی گوش داشته باشید:

سن ابتلا به سرطان گوش

سرطان گوش یک بیماری نادر است که 1 درصد از کل موارد تومور را تشکیل می دهد و می تواند در افراد بالای 40 سال، در مردان و زنان به نسبت مساوی رخ دهد.

آیا سرطان گوش خطرناک است؟

هر بیماری جدی بدون درمان، می‌تواند پیشرفت کند و جان فرد را به خطر بیندازد. این امر برای سرطان لاله گوش نیز صدق می‌کند. سرطان لاله گوش یکی از سرطان‌های حساس است که به دلیل نزدیکی به مغز، نیازمند درمان خواهد بود. این بیماری معمولاً به صورت توده‌های سفید در کانال گوش شروع می‌شود و می‌تواند رشد کرده و پیشرفت کند. با این حال، پیش آگهی کاملاً به مرحله ای که در آن کشف شده است بستگی دارد. اگر مرحله 1 یا 2 باشد، زمانی که بیماری قابل درمان است، میزان بقا به 90٪ میرسد.