صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی زیبایی بینی / جراحی بینی یا رینوپلاستی برای افراد مبتلا به آنمی یا کم خونی

جراحی بینی یا رینوپلاستی برای افراد مبتلا به آنمی یا کم خونی

کم خونی زمانی اتفاق می ‌افتد که تعداد گلبول های قرمز خون سالم در بدن، بسیار کم باشد. گلبول‌های قرمز خون اکسیژن را به تمام بافت های بدن منتقل می‌کند، بنابراین تعداد گلبول های قرمز خون پایین نشان می‌دهد که میزان اکسیژن خون شما پایین تر از حد متوسط است. هموگلوبین پروتئین اصلی سلولهای قرمز خون است. این ماده اکسیژن را حمل می‌کند و آن را به سراسر بدن شما تحویل می‌دهد. این وضعیت بدنی به طور قطع می‌تواند در جراحی بینی و نتایج آن اثر داشته باشد. افرادی که تصمیم خود را بنابر هر دلیلی اعم از رفع مشکلات جدی و یا زیبایی برای جراحی بینی گرفته‌اند، باید قبل از عمل، آزمایش خون بدهند. آزمایش مربوطه چنانچه نشان دهد که فرد کم خون است، فرد قبل از جراحی باید برای رفع مشکل خود اقدام کند. با این آزمایش‌ها سطح هموگلوبین مشخص می‌شود و اگر عدد آن کمتر از ۱۰ باشد، فرد آمادگی لازم برای عمل جراحی بینی را ندارد و افرادی که بالاتر از این عدد باشد در صورت داشتن دیگر شرایط، کاندید مناسبی برای عمل بینی به شمار ‌می‌روند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل کم خونی

مواردی که ممکن است باعث کم خونی شوند عبارتند از:

درمان کم خونی قبل از عمل بینی

علائم کم خونی

کم خونی با سطح پایین هموگلوبین مشخص می‌شود که این ماده وظیفه اکسیژن‌رسانی به اندام و بافت‌های بدن را برعهده دارد. چنانچه پیش از انجام جراحی زیبایی بینی هر کدام از این علائم را دارید حتماً برای آزمایش اقدام کنید. مهمترین علائم کم خونی عبارتند از:

درمان کم خونی قبل از عمل جراحی بینی

درمان کم خونی بستگی به عوامل شکل‌گیری آن دارد. کم خونی ناشی از مقادیر نامناسب آهن در رژیم غذایی، ویتامین B۱۲ و فولات، با مکمل‌های غذایی درمان می‌شود. در بعضی موارد، تزریق B۱۲ به دلیل عدم جذب صحیح آن توسط دستگاه گوارش لازم است. پزشک و متخصص تغذیه شما می‌توانند رژیمی را تجویز کنند که حاوی مقدار مناسب ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی باشد. یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به جلوگیری از عود مجدد این نوع کم خونی کمک کند. در بعضی موارد، اگر کم خونی شدید باشد، پزشکان از تزریق اریتروپویتین برای افزایش تولید گلبول‌های قرمز در مغز استخوان استفاده می‌کنند. اگر خونریزی رخ دهد یا سطح هموگلوبین بسیار پایین باشد، ممکن است که انتقال خون لازم باشد. در بسیاری از موارد با کمک جراح و انتخاب یک راه درست می‌توان به سطح هموگلوبین استاندارد برای انجام رینوپلاستی دست یافت.

همچنین بخوانید : عمل جراحی انحراف بینی

آیا کم خونی در عمل بینی خطرناک است؟

افرادی که میزان خون در بدن آنها طبیعی است، طبیعتاً با از دست دادن خون در زمان انجام عمل دچار مشکل نمی شوند؛ اما افرادی که به هر دلیلی خون کمتری نسبت به دیگران دارند، ممکن است در صورت از دست دادن خون در زمان انجام رینوپلاستی، آسیب هایی جبران ناپذیر را تحمل کنند. همچنین کمبود خون می تواند بر روی عملکرد مغز تأثیر گذاشته و مانع از رسیدن اکسیژن در حین عمل جراحی بینی به مغز فرد شده و بیمار با خطر از کار افتادن مغز در حین رینوپلاستی یا عمل زیبایی بینی مواجه شود. بعد از رینوپلاستی یا جراحی بینی ممکن است که با ضعف شدید، خستگی زیاد و سرگیجه همراه با حالت تهوع مواجه شودکه در موارد نادری این ضعف شدید می تواند برای سلامتی فرد مضر باشد.

میزان خونریزی در حین عمل جراحی بینی چقدر است؟

معمولاً در بینی عروق خونی بسیاری وجود دارد. پاره شدن و یا آسیب دیدن هر یک از این عروق خونی باعث خونریزی از بینی می شود. در حین جراحی زیبایی بینی جراح تمام تلاش خود را می کند که به عروق خونی در حین جراحی ضربه ای وارد نشود تا میزان خونریزی در حین عمل زیبایی بینی به حداقل برسد. به طور میانگین هر فرد در حین عمل بینی حدود ۵۰ میلی لیتر خون از دست میدهد که این مقدار برای جراحی زیبایی بینی مقدار متعادل و کمی می باشد. در مواردی امکان دارد که بیمار به خاطر داشتن فشار خون، مقدار خون بیشتری را در حین عمل بینی از دست بدهد که اگر پزشک در مورد فشار خون بیمار قبل از جراحی اطلاعات داشته باشد. در حین جراحی بینی سعی بر کنترل فشار خون میشود تا میزان از دست دادن خون بیمار به حداقل برسد.

آیا عمل بینی می تواند باعث کم خونی شود؟

عمل بینی یک جراحی تهاجمی و همینطور دارای برش است که مقداری از این خونریزی کاملاً طبیعی است و به ویژه در جراحی های که برای اصلاح انحراف تیغه بینی است این مقدار خونریزی ممکن است بیشتر باشد. دلیل این هم کوچک کردن رگ ها در حین عمل برای کاهش خونریزی است که بعد از آن به حالت عادی بازگشته و ممکن است باعث خونریزی شود. به همین دلایل است که توصیه می شود از داروها یا خوراکی و نوشیدنی هایی که باعث رقیق شدن خون می شود قبل و بعد از عمل تا مدتی دوری کنید تا شاهد خونریزی نباشید. کمی خونریزی طبیعی است و باعث کم خونی نخواهد شد.

آیا کم خونی مانع عمل بینی است؟

قبل از انجام عمل بینی انجام آزمایش خون، ضروری است. با انجام آزمایش خون، سطح هموگلوبین خون مشخص می گردد در صورتی که این میزان کمتر از ده باشد بدین معنا است که فرد ابتلا به بیماری کم خونی است که جهت رفع آن باید اقدام نماید . بیماری کم خونی انواع مختلفی دارد که درمان آن با توجه به شدت بیماری و نوع آن متفاوت است، لذا بهتر است قبل از اقدام به عمل بینی بیماری خود را به طور کامل به جراح بینی شرح دهید تا در صورت وجود شدت بیماری ابتدا به درمان بپردازید سپس اقدام به عمل بینی نماید.

برای خواندن مقالات عمل جراحی گوش برجسته و تزریق بوتاکس خطوط دور چشم کلیک کنید.


آدرس مطب : شهریار ، خیابان ولیعصر ، کوچه رودکی ، ساختمان مروج ، طبقه دوم
نوبت دهی : 09303130848

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :نسرین باطنی [ 1402-09-11 ]
سلام من 30 سالمه و 5 ساله ک بینیم رو عمل کردم، بینی من گوشتی بود با سر بینی پهن و پوست ضخیم در نوک بینی، رینو پلاستیک انجام دادم چند ماه اول خوب بود ولی بعد از چند ماه ناحیه زیر پوست بینی گود افتاد علت چیست و چه باید کرد؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر علی رفسنجانی - متخصص جراحی زیبایی در شهریار