صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی زیبایی بینی / اهمیت مشاوره قبل از عمل جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی)

اهمیت مشاوره قبل از عمل جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی)

جراحی بینی جهت فرم دهی و زیباسازی بینی و رفع نواقص بینی انجام می گیرد که علاوه بر زیبایی بینی، جراحی درمانی بینی از جمله درمان پولیپ ، انحراف و کجی بینی و غیره انجام می گیرد. موفقیت هایی که پزشکان در انجام جراحی بینی داشتند نیز در رشد و گسترش این جراحی بی تأثیر نبوده است؛ اما علیرغم اینکه این جراحی موفقیت های درمانی و زیبایی بسیاری در پی داشته است، همچنان افراد پیش از انجام جراحی در جلسات مشاوره قبل از جراحی بینی شرکت می کنند و تلاش می کنند که تمامی اطلاعات لازم را در این جلسات کسب کنند.
بسیاری افراد بوده اند که بدون در نظر گرفتن اهمیت مشاوره پیش از جراحی مورد عمل جراحی قرار گرفته اند و متأسفانه پس از عمل جراحی دچار مشکلات فراوانی شدند که گاه غیر قابل جبران بوده است و سلامتی بیمار را به خطر انداخته است. اهمیت مشاوره پیش از عمل زیبایی بینی در این است که شما می توانید تحت نظر یک جراح خوب و با اطمینان خاطر، عمل خود را انجام دهید. مشاوره پیش از عمل هم لازم است و هم مفید، به شرط آن که با افراد متخصص و کارشناس در رابطه موضوع مورد نظر مشورت کنید.
مشاوره ها و راهنمایی هایی که از سوی متخصصین جراحی بینی ارائه می شود از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا:
افراد متقاضی جراحی بینی فانتزی و برخی از افرادی که انتظارات غیر واقع بینانه ای نسبت به نتیجه جراحی بینی دارند که هیچ کدام از آنها را نمی توان عملی ساخت. به همین دلیل اگر فرد آگاه نباشد احتمال دارد که بعد از جراحی بینی دچار سرخوردگی و پشیمانی شود. از این رو جراحان بینی تلاش می کنند فرد را آگاه سازند که کدام یک از خواسته های آنها در پی جراحی بینی حاصل خواهد شد و کدام یک از آنها انجام نشدنی است، بنابراین فرد با آگاهی دقیق وارد روند جراحی می شود و از نتایج آن آگاه است.
در مواردی که افراد خواسته های معقولی داشته باشند پزشک تمامی توقعات و انتظارات واقع بینانه آنها را یادداشت کرده و در روند جراحی بینی لحاظ می کند، بنابراین آگاهی از خواسته های فرد موجب می شود که نتیجه عمل زیبایی بینی به مطلوب وی نزدیک باشد و جراحان، بالاترین رضایتمندی را ایجاد کنند.
به دلیل این که جراحی بینی دارای انواعی است و افراد بر اساس سلیقه های مختلف یکی از آنها را بر دیگری ترجیح می دهند، جراح بینی در خصوص انواع جراحی بینی نیز با افراد صحبت خواهد کرد. در نتیجه بهترین نوع جراحی بینی برای افراد انتخاب شده و جراح بینی در برنامه ریزی برای جراحی بینی قرار می دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

مشاوره رایگان قبل از عمل جراحی بینی

ابتدا پزشک از فرد میخواهد انتظارات خود را از نتیجه نهایی عمل بینی بیان کند. سپس پزشک برای متقاضی توضیح میدهد که کدام یک از انتظارات با توجه به نوع و ساختار بینی فرد قابل اجرا هستند. پس از پایان صحبت ها پزشک ساختار بینی و صورت فرد را بررسی میکند و بهترین تکنیک جراحی بینی را برای فرد انتخاب میکند. در نهایت پزشک درباره نتیجه نهایی جراحی به فرد توضیح میدهد.

مشاوره رایگان قبل عمل بینی در شهریار کرج

توضیح روند انجام جراحی برای بیمار

جراح، شما را مورد بررسی قرار می دهد و همچنین مشخص میکند که جراحی بینی می تواند چه تغییراتی را روی ظاهر و صورت شما ایجاد کند و همچنین روند انجام عمل بینی را نیز برای شما توضیح می دهد. در طی جراحی زیبایی بینی بعد از بی حس کردن ناحیه، جراح برای دسترسی به استخوان ها و غضروف هایی که بینی را پشتیبانی می کنند، برشی در ناحیه ایجاد می کند. دو روش کلی برای ایجاد برش وجود دارد: باز و بسته. سپس با افزودن یا از بین بردن استخوان و غضروف و همچنین تنظیم ساختارهای داخل بینی، اندازه بینی را کاهش یا افزایش می دهد و ممکن است بینی کوتاه شده یا طولانی شود.پیوندهایی که از غضروف ساخته شده اند، می توانند برای ترمیم نوک بینی استفاده شوند و باعث بلندتر، طولانی تر، کوتاهتر یا نازک تر شدن آن شوند. همچنین پوست و سایر بافت های نرم شما برای به دست آوردن شکل ساختار زیرین بازسازی می شوند.

مشخص شدن انتظارات بیمار از نتایج عمل بینی

این امر به دو عامل مهم بستگی دارد و مدت زمان انتظار برای حاصل شدن نتیجه نهایی جراحی، بسته به عوامل در افراد مختلف متفاوت خواهد بود، تکنیکی که جراح استفاده می کند و آناتومی پوست ناحیه بینی. در مورد تکنیک جراحی توضیح دادیم که می توان با انتخاب بهترین جراح پلاستیک و تجربه و مهارت بالای جراح، میزان تورم بینی را کاهش داد. در رابطه با عامل دوم باید بیان کنیم که هرچقدر پوست ناحیه بینی ضخیم تر باشد، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا بینی بعد از جراحی رینوپلاستی به نتیجه و فرم اصلی خود برسد. به طور کلی در بینی های استخوانی و اصطلاحاً دارای پوست نازک این مدت زمان حدوداً از 6 ماه تا 1 سال متغیر است و بینی های گوشتی نیز به مدت زمان بیشتری احتیاج خواهند داشت. دقت کنید که علاوه بر دو مورد گفته شده، همکاری بیمار در رعایت مراقبت های بعد از جراحی بینی نیز در مدت زمان حاصل شدن نتیجه جراحی، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

آگاهی بیمار از عوارض و خطرات احتمالی

هر جراحی و به طور کلی هر درمان پزشکی علاوه بر اثرات مثبت و فواید فراوان، دارای نکات منفی و عوارض خاصی نیز خواهد بود. عمل زیبایی بینی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و با وجود کلیه نکات مثبت، دارای معایبی نیز می باشد. از جمله عوارضی که می تواند بر اثر انجام عمل بینی به وجود آید، می توان به مشکلات عملکردی و مشکلات ظاهری اشاره کرد. البته این موضوع در صورتی رخ می‌دهد که پزشک از تجربه و مهارت کافی برخوردار نباشد. بنابراین تحقیقات کامل قبل از عمل و یافتن بهترین جراح بینی، در نتیجه آن بسیار تأثیر گذارند. اگر فرد تحقیقات خود را کامل انجام داده و در انتخاب خود دقت کافی را داشته باشد، قطعاً احتمال بروز عوارض عمل بینی بسیار ناچیز می شود. آگاهی از عوارض و مشکلات احتمالی، ممکن است فرد را دچار تردید و استرس کند؛ اما دانستن واقعیت مفید و ضروری است.

عوارض عملکردی عمل زیبایی بینی

زمانی که عملکرد بینی و تنفس دچار اختلال شود، ممکن است قسمت های دیگر بدن نیز تحت تأثیر قرار گیرند. برای مثال ممکن است فرد دچار بی‌حالی، خواب نا آرام و احساس خواب آلودگی مداوم شود. همچنین نرسیدن اکسیژن کافی در ساعات خواب، باعث بی حالی و بی انرژی بودن فرد در طول روز می شود.
تنفس از طریق دهان باعث کاهش قدرت سیستم دفاعی بدن به دلیل خشک شدن مجرای تنفسی می‌شود.
جراح نباید داخل بینی را بیش از حد دست کاری کند؛ چرا که در این صورت مخاط بینی زخمی و متورم شده و امکان ایجاد بافت اسکار وجود خواهد داشت. در نتیجه مسیر تنفسی تنگ تر شده و نفس کشیدن به راحتی امکان پذیر نخواهد بود.
در صورتی که عمل جراحی بینی باعث ایجاد اختلال در سیستم تنفسی شود، حس بویایی فرد نیز ضعیف می شود. در صورتی فرد می تواند حس بویایی خوبی داشته باشد که مجرای تنفسی او سالم و باز باشد.
بسته شدن بینی باعث عدم تخلیه مناسب سینوس ها و سردرد مداوم می شود. در بسیاری از موارد فرد احساس سنگینی در ناحیه سر می کند.
عمل زیبایی بینی ناموفق ممکن است باعث گرفته شدن صدا و اختلال در حس بویایی، خرخر کردن و احساس خفگی در خواب شود.

عوارض ظاهری عمل زیبایی بینی

در برخی از موارد ممکن است عوارض عمل زیبایی بینی در زمینه ظاهری جنبه های زیبایی باشد. در برخی از موارد با دستکاری و حذف بیش از اندازه، بینی بسیار کوچک شده و در ظاهر فرد تأثیر منفی بسیاری می گذارد. در این صورت سایز بینی با اعضای دیگر صورت تناسب کافی نداشته و حالت مصنوعی پیدا می کند.
در مواردی که بینی بزرگ بوده و پره های گسترده ای داشته باشد، لازم است طی جراحی کوچک تر شود. در این حالت اگر جراح از مهارت و تجربه کافی برخوردار نباشد، پره های بینی حالت نا متقارن و مصنوعی پیدا می کند.
به علاوه مشکلاتی مانند عدم تناسب، هم اندازه نبودن سوراخ های بینی، بد فرم بودن بینی و عدم تقارن در نتیجه مهارت ناکافی جراح رخ دهد که در این صورت به عمل ترمیمی بینی نیاز است.
رسیدن به نتیجه مطلوب و جلوگیری از عوارض احتمالی به همکاری بین فرد و جراح بینی بستگی دارد. لازم است دستورالعمل های دوران بهبودی و مراقبت های بعد از عمل بینی، به طور کامل توسط فرد رعایت و اجرا شده تا بهترین نتیجه حاصل شود.

همچنین بخوانید : درمان شکستگی بینی و جا انداختن بینی شکسته

آگاهی بیمار از نحوه مراقبتهای عمل بینی

بعد از اتمام جلسات مشاوره، جراح بینی نکاتی را به عنوان مراقبت های قبل از جراحی بینی به فرد توصیه خواهد کرد. فرد با رعایت این نکات می تواند روند بهبودی را سرعت بخشد و از بروز عارضه های منفی جلوگیری کند.
مراقبت های قبل از عمل زیبایی بینی
عدم استفاده از الکل به مدت دو هفته قبل از جراحی بینی
عدم استفاده از سیگار به مدت دو هفته پیش از جراحی بینی
اجتناب از مصرف انواع دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی قبل از جراحی بینی به مدت دو هفته. از جمله این داروها: ایبوپروفن، استامینوفن، هپارین، وارفارین و آسپرین
از مراقبت های بعد از عمل بینی به منظور کاهش تورم و تغییر رنگ پوست میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
استفاده از کمپرس سرد در ۴۸ ساعت اول بر روی بینی و نواحی میانی به منظور کاهش تورم وکبودی ضرورت بسیاری دار و یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از عمل بینی است.
تا حد ممکن سر خود را بالا نگه دارید.
از حمل وسیله های سنگین خودداری کرده و فعالیت های بدنی خود را مانند ورزش کردن و شنا محدود کنید.
به منظور جلوگیری ازخطر ایجاد هایپرپیگمنتاسیون تا ۴ هفته بعد از عمل، از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کرده و در صورت لزوم از کرم های ضد آفتاب با SPF 30 استفاده نمایید.
بعد از جراحی بینی استخوانی از بالا کشیدن بینی و تنفس هوا با زور ( کاری که بعضی از افراد هنگامی که حس گرفتگی بینی دارند انجام می دهند) خودداری کنید.
از بینی در مقابل هر گونه آسیبی محافظت کنید.
حداقل به مدت دو هفته پس از عمل از فین کردن اجتناب کنید.
از خاراندن بینی خود با دست جلوگیری کنید.
تا هنگام برداشتن گچ بینی از حمام رفتن به ویژه حمام با آّب داغ خودداری کنید.
از استعمال دخانیات امتناع کنید.
هفته اول پس از عمل در رژیم غذایی از مواد غذایی نرم استفاده شود.
مصرف سدیم را کاهش دهید.
تا ۴۸ ساعت پس از عمل هیچ نوع نوشیدنی الکلی مصرف نکنید.
آب فراوان بنوشید.

آگاهی جراح از سن و سوابق پزشکی بیمار

در جلسه مشاوره قبل از عمل زیبایی بینی فرد باید تمام سوابق پزشکی خود را برای پزشک بازگو کند و اگر احیاناً داروهایی مصرف می کند و بیماری هایی که قبلا به آن مبتلا بوده و در حال حاضر دارد را به پزشک اطلاع بدهد. برخی بیماری ها مثل بیماری های قلبی، کبد، کلیه، دیابت و سرطان های مختلف می تواند در نتیجه عمل تأثیرگذار بوده، بنابراین فرد باید به طور تمام و کمال بیماری و داروهای مصرفی و در کل سابقه پزشکی خود را با پزشک در میان بگذارد. سن بیمار نیز مسئله بسیار مهمی است. به عبارت دیگر دوران اوج رشد بینی بیمار می بایست تمام شده باشد و فردی که می خواهد عمل زیبایی بینی انجام دهد باید به دوران بلوغ رسیده باشد. معمولاً سن مناسب برای عمل زیبایی بینی در خانم ها پس از 16 سال است و در آقایان بعد از 18 سال است. پس توصیه می شود که قبل از این سنین عمل زیبایی بینی انجام نشود. البته در مواردی هم پزشک لازم می بیند که آزمایش رشد استخوان برای فرد تجویز کند تا به وسیله این آزمایش وضعیت رشد استخوان بینی فرد مشخص شود. لازم به ذکر است که این آزمایش در صورتی نوشته می شود که پزشک نتواند رشد استخوان بینی فرد بیمار را تشخیص دهد. معمولاً صاحب نظران و پزشکان توصیه می کنند که افراد بالای 40 سال این عمل را انجام ندهند. به عبارت دیگر از آنجا که هر چه سن بالاتر رود دوره نقاهت و بهبودی بیمار نیز طولانی تر می شود و می تواند باعث بروز مشکلاتی برای فرد شود بهتر است این عمل برای افراد بالای 40 سال انجام نپذیرد.

مشخص شدن مدت بستری و هزینه جراحی بینی

معمولاً مدت زمان لازم برای استراحت در بخش بیمارستان پس از عمل بینی در حدود ۶ ساعت است؛ اما در صورت لزوم و با تشخیص پزشک ممکن است بیمار به مدت یک شبانه ‌روز در بیمارستان بستری گردد. یکی دیگر از موارد مهم و قابل بحث در جلسه مشاوره پیش از عمل زیبایی بینی، هزینه عمل است. پس از بررسی بینی فرد و نوع عمل و خواسته های فرد پزشک مربوطه هزینه را برآورد می کند و به فرد می گوید. از عوامل تأثیرگذار بر هزینه عمل زیبایی بینی می توانیم به مهارت و سابقه پزشک، هزینه پزشک بیهوشی و همچنین نوع مرکز درمانی یا بیمارستانی که فرد قرار است در آن تحت عمل قرار بگیرد، اشاره کرد.

برای خواندن مقالات جراحی افتادگی پلک و جراحی لیفت شقیقه کلیک کنید.


آدرس مطب : شهریار ، خیابان ولیعصر ، کوچه رودکی ، ساختمان مروج ، طبقه دوم
نوبت دهی : 09303130848

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :باباجانیان [ 1402-08-03 ]
سلام آقای دکتر فرم بینی من قوز داره خیلی کم و کوچک و سر بینی رو به پایین هست اگه رینوپلاستی انجام بدم دیگه نیازی به جراحی نیست ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر علی رفسنجانی - متخصص جراحی زیبایی در شهریار
بهترین برند ژل برای تزریق لببهترین برند ژل برای تزریق لب
تاریخ انتشار : 1402-11-18