صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی درمانی بینی / علائم و درمان شکستگی بینی و جا انداختن بینی شکسته

علائم و درمان شکستگی بینی و جا انداختن بینی شکسته

اگر بینی بر اثر ضربه از حالت و فرم نرمال خود خارج شود و به یک طرف متمایل گردد، دچار شکستگی شده است. همچنین در صورت صاف شدن شدید بینی و ایجاد فرورفتگی شدید در آن و جابجایی در استخوان های بینی، شکستگی رخ داده است. بینی شکسته ، با توجه به علائم آن، ممکن است نیاز به درمان فوری پزشکی داشته باشد پزشک بر اساس جراحات دو روش جراحی یا جا انداختن بینی را برای بیمار در نظر می گیرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علائم شکستگی بینی در اثر ضربه

درد در داخل بینی یا اطراف آن
بینی خمیده یا کج
خونریزی از بینی شما
بینی متورم ، می‌تواند باعث شود بینی شما خمیده یا کج به نظر برسد
مسدود شدن مجاری بینی
کبودی اطراف بینی و چشم‌ها
احساس صدای مالش یا رنده در صورت تکان دادن بینی

عمل جراحی بینی شکسته در کرج

فرق ضرب دیدگی و شکستگی بینی

هنگامی که بینی یا پل بینی دچار شکستگی می شود استخوان های بین یبه سمت مخالف می روند و بینی دچار تغییر فرم می شود .
حرکت استخوان یا غضروف بینی باعث بسته شدن مجرای تنفسی بینی یا مسدود شدن سوراخ های بینی می شوند به همین دلیل اگر شکستگی بینی شدید باشد بیمار دچار مشکلات تنفسی می شود.
هنگامی نیز ضربه به بینی یا حادثه ها باعث شکیته شدن بینی نمی شوند و بینی فقط دچار ضرب دیدگی شدیدی می شود که باعث تورم بینی می شود. همچنین اگر شکستگی بیینی خفیف باشد می توان بینی را جا انداخت و دیگر نیازی به انجام جراحی بینی نباشد البته نکته ای که وجود دارد این است که ارگ یک ماه از شکستگی بینی بگذرد دیگر نمی توان بینی را جا انداخت و فرد برای اصلاح فرم بینی و عملکرد بینی حتماً باید جراحی بینی شکسته انجام دهد.

درمان شکستگی بینی بدون جراحی

اگر بینی شما شکسته است، باید قبل از انجام هر کاری تورم آن کاهش یابد. اگر پزشک تشخیص دهد که بینی شکسته می‌تواند بدون جراحی ترمیم شود، این کار را در عرض ۱ تا ۲ هفته پس از آسیب بینی انجام می دهد. اگر بیشتر منتظر بماند، فرم بینی واستخوان ها به همان شکل باقی می ماند.
برای درمان شکستگی بینی بدون جراحی پزشک سوراخ‌های بینی شما را با یک ابزار صاف به نام اسپکولوم باز می‌کند. این ابزار برای تراز کردن استخوان‌های شکسته و غضروف در جای خود استفاده می شود.
برای درمان شکستگی بینی در خانه مقداری یخ را که در پارچه‌ای پیچیده شده است هر بار حدود ۱۵ دقیقه روی بینی قرار دهید و سپس یخ را بردارید برای کاهش درد و تورم از یخ تا 2 روز پس از آن استفاده کنید. حتما بین برنامه‌ها استراحت کنید و یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.

همچنین بخوانید : آیا درمان پولیپ بینی بدون جراحی امکان پذیر است ؟

جا انداختن بینی شکسته

جا انداختن بینی ممکن است به صورت سرپایی یا با بستری شدن انجام گیرد. در این روش پس از جا انداختن داخل و خارج بینی پانسمان می شود و روی بینی گچ گرفته می شود.این پانسمان ها پس از گذشت 5 روز برداشته می شوند.

جا انداختن بینی با دستگاه

زمانی که بینی شکسته با استفاده از دستگاه اسپکولوم جا انداخته شد جراح بینی آتل و گچ بر روی بینی قرار می دهد. در این زمان باید به نکات مراقبتی توجه کنید تا دچار عوارض جانبی و حاد نشوید.

جراحی بینی شکسته

یکی از انواع جراحی های درمانی بینی ، جراحی بینی شکسته است این شکستگی ها عموما توسط یک ضربه خارجی از جمله دعوا، تصادفات، و صدمات ورزشی پیش می آید در صورت مشاهده شکستگی شدید، باید سریعا برای عمل جراحی اقدام کنید.
به علاوه ممکن است بسته به شدت آسیب دیدگی بینی فرد دچار تنگی مجرای تنفسی بینی شود و به سختی نفس بکشد که نیاز به جراحی و درمان بینی خواهد بود. چنانچه بینی بر اثر تصادف و ضربه شدید شکسته باشد احتمال از بین رفتن و یا شکستگی غضروف نیز وجود دارد که جهت درمان می توان از گوش یا دنده فرد، با مهارت دکتر جراحی شکستگی بینی متبحر، غضروف لازم برداشته و جایگزین گردد.

مراقبت های بعد از عمل شکستگی بینی

افرادی که دچار شکستگی بینی شدند تا یک هفته نباید استحمام کنند و برای تسکین درد باید به مدت 48 ساعت از کمپرس یخ استفاده کنند و در هنگام خوابیدن به صورت طاق باز بخوابند و از خوابیدن روی پهلو و صورت خودداری کنند.

مدت زمان جوش خوردن بینی شکسته

بعد از شکستن بینی تا یک هفته فرصت دارید که به پزشک مراجعه کنید در صورتی که دیرتر اقدام به درمان آن کنید غضروف ها واستخوان های بینی به همان شکل وفرم ناهنجار جوش می خورند

هزینه عمل بینی شکسته

هزینه جراحی بینی شکسته به فاکتورهای متفاوتی بستگی دارد که شامل سی تی اسکن ، آزمایش خون، عکس آتلیه دستمزد پزشک و هزینه ویزیت می باشد.


آدرس مطب : شهریار ، خیابان ولیعصر ، کوچه رودکی ، ساختمان مروج ، طبقه دوم
نوبت دهی : 09303130848

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :روح الله شاکری [ 1402-07-09 ]
سلام خسته نباشید یه ضربه خیلی سطحی به بینی من وارد شد میخوام بدونمبینی شکسته رو گچ میگیرن من میخواستم بینیکم رو عمل کنم میتونم از دکتر بخوام که شکستگی بینی رو با عمل زیبایی انجام بدند

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر علی رفسنجانی - متخصص جراحی زیبایی در شهریار