صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بوتاکس / آیا تزریق بوتاکس در رفع افتادگی پلک موثر است؟

آیا تزریق بوتاکس در رفع افتادگی پلک موثر است؟

آنچه در این مطلب میخوانید

پلک چشم، وظیفه محافظت از مردمک چشم در برابر ورود اشیاء خارجی را داشته و در هنگام خواب کمک می‌ کند تا اشک در سطح چشم به طور یکنواخت پخش بماند و تمامی این ناحیه مرطوب باشد. افتادگی پلک به وضعیتی گفته می‌شود که پلک بالایی به سمت پایین افتاده باشد. افتادگی پلکی علاوه بر مشکلات زیبایی که می‌تواند برای هر فرد به وجود بیاورد منجر به مشکلات جسمی نیز برای افراد می شود. فرد مبتلا به افتادگی پلکی اگر دچار تاری دید باشد مدام مجبور میشود چشمان خود را جمع کند و به عضلات کناری چشم خود فشار بیاورد که این کار علاوه بر آسیب زدن به عضلات چشم منجر به چروک شدن پوست دور چشم میشود. یکی از روشهای درمان این عارضه تزریق بوتاکس است. بوتاکس به عضلاتی که ابرو را پایین می‌آورند، تزریق می‌شود که شامل ماهیچه‌‌ ی اخم یا چین دهنده بین ابروها و عضله‌ ی حلقوی چشم در اطراف مدخل چشم تزریق می‌باشند. تزریق به این عضلات به ابرو اجازه‌ بالا رفتن و بازتر شدن پلک‌ های بالا را می‌دهد.

رفع افتادگی پلک با تزریق بوتاکس

افتادگی پلک چیست؟

افتادگی پلک به حالتی گفته می‌شود که پلک بالا به سمت پایین افتاده و حتی ممکن است روی چشم را بگیرد.

علت افتادگی پلک

علت افتادگی پلک بیشتر به نوع آن بستگی دارد. برخی از کودکان در بدو تولد دچار این مشکل هستند و باید در اولین فرصت به دنبال برطرف کردن افتادگی پلک خود آنها باشید؛ اما افتادگی پلک برای برخی دیگر در بزرگسالی اتفاق می‌افتد و معمولاً هر دو چشم را درگیر می‌کند. وقتی ماهیچه‌هایی که به طور معمولاً پلک‌ها را بالا و پایین می‌برند ضعیف می‌شوند، پلک دچار افتادگی می‌شود. ضعف ماهیچه‌ ها در این ناحیه ممکن است به دلیل افزایش سن، بیماری و یا جراحت باشد. در بعضی موارد نیز افتادگی پلک به دلیل تخریب سلول‌ های عصبی در این ناحیه به وجود می‌آید. علت افتادگی پلک در برخی از موارد عبارت است از:

انواع افتادگی پلک

علائم افتادگی پلک

میزان افتادگی پلک در هر فرد متفاوت است. یکی از واضح ترین نشانه هایی که در اثر افتادگی پلک ایجاد می شود، پایین تر بودن پلک به نسبت حالت عادی است. علاوه بر این که وجود این عارضه می تواند زیبایی فرد را تحت تأثیر قرار دهد، فرد را با مشکل بینایی نیز مواجه می کند. در چنین شرایطی فرد برای این که بتواند دید مناسبی داشته باشد، مجبور است سر خود را به سمت بالا بگیرد یا ابروهای خود را بالا بیاندازد تا پلک را به سمت بالا بکشد.

چه کسانی دچار افتادگی پلک میشوند؟

هر شخصی ممکن است در طول مدت زندگی خود دچار عارضه افتادگی پلک شود و تفاوت قابل توجهی در شیوع این بیماری بین مردان و زنان یا قومیت های مختلف وجود ندارد. با این حال در افراد مسن به دلیل روند طبیعی پیری، این بیماری شیوع بیشتری دارد. در واقع با افزایش سن، عضله های خاصی که مسئول بالا بردن پلک هستند دچار کشیدگی شده و در نتیجه باعث افتادگی پلک می شوند. علت دقیق این عارضه ناشناخته است ؛ اما در بیشتر موارد ممکن است به دلیل وارد شدن ضربه رخ دهد . همچنین می‌تواند دلایلی عصبی برای بروز این بیماری وجود داشته باشد.

1- افتادگی پلک در کودکان (پتوز مادرزادی و تنبلی چشم)

شایع ترین علت پتوز مادرزادی، رشد نکردن صحیح ماهیچه های پلک و در نتیجه افتادگی پلک در سن کم است. کودکان مبتلا به افتادگی پلک ممکن است دچار عارضه چشم کم کار شوند که معمولاً به عنوان تنبلی چشم شناخته می‌شود. این اختلال همچنین می‌تواند بینایی آنها را دچار مشکل کند. پتوز در کودکان با سابقه ی خانوادگی ممکن است منتقل شود و به طور معمول به خاطر آسیب به دلیل رشد عضله قسمت فوقانی پلک اتفاق می افتد. با توجه به اینکه این قسمت متصل به پلک است ؛ اما توانایی بالا رفتن ندارد افتادگی پلک چشم به وقوع می پیوندد.

2- افتادگی پلک در بزرگسالان (بیماری های جانبی)

کشیدگی عضلات پلک و ضعیف شدن آنها در بروز این بیماری در بزرگسالان می تواند مؤثر باشد. گاهی اوقات پتوز به عنوان یک عارضه جانبی پس از جراحی های خاص چشم اتفاق می‌افتد. همچنین به ندرت، بیماری ها یا تومورها می‌دتوانند ماهیچه پلک را تحت تأثیر قرار داده و باعث ایجاد پتوز در بزرگسالان شوند. البته باید این نکته را خاطر نشان کرد که تزریق بوتاکس و همچنین عدم حفاظت چشم از پرتو های خورشیدی در بروز این بیماری دخیل هستند.

مزایای رفع افتادگی پلک با تزریق بوتاکس

نحوه تزریق بوتاکس

پزشک در ابتدا مناطق مورد نظر را نشانه‌ گذاری کرده و با استفاده از یک محلول ضدعفونی‌ کننده، پوست بیمار را ضد عفونی می‌ کند. همچنین به منظور راحتی بیمار، از کرم بی‌ حسی بر روی پوست استفاده می‌ شود. سپس تزریق بوتاکس در نواحی مد نظر انجام می شود.

علت افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس

این مشکل یکی از عوارض این روش درمانی است. اگر ماده بوتاکس بعد از تزریق در ماهیچه های بالا برنده پلک حرکت کند می تواند باعث ایجاد حالت فلجی در این عضله شود. از طرف دیگر عاملی که بیشتر وقوع این اتفاق را رقم می زند تزریق نادرست توسط فردی نابلد است؛ زیرا که ناحیه تزریق به درستی مشخص نشده و افتادگی پلک به وجود خواهد آمد. عدم استفاده از برند معتبر، رعایت نکردن مراقبت های ضروری، تزریق بیش از اندازه، خطا در عمق نفوذ سوزن و ... همگی ممکن است باعث بروز این اتفاق شود.

روش های درمان افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس

افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس، مشکل دائمی نبوده و قابل درمان است. پزشک متخصص بعد از افتادگی پلک در اثر تزریق بوتاکس درباره ی راهکارهای درمان آن با شخصی که تزریق بوتاکس انجام داده صحبت می‌ کند. قطره چشمی برای افتادگی پلک بعد از تزریق بوتاکس بسیار مؤثر می باشد.

هزینه رفع افتادگی پلک با بوتاکس

هزینه تزریق بوتاکس، بر اساس تعداد واحد بوتاکس تزریقی محاسبه می شود. تعداد واحد مورد نیاز برای تزریق ماده بوتاکس نیز به شدت عارضه محل هدف درمان، بستگی دارد. کلینیک انتخابی برای تزریق بوتاکس و مهارت پزشک متخصص نیز در تعیین قیمت تزریق بوتاکس تأثیر دارد. قیمت بوتاکس به برند ماده تزریقی بستگی دارد.

برای خواندن مقالات جراحی زیبایی بینی و جراحی رفع افتادگی پلک کلیک کنید.


آدرس مطب : شهریار ، خیابان ولیعصر ، کوچه رودکی ، ساختمان مروج ، طبقه دوم
نوبت دهی : 09303130848

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر علی رفسنجانی - متخصص جراحی زیبایی در شهریار