صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی زیبایی بینی / راه های کاهش و رفع تورم و کبودی بعد از عمل جراحی بینی

راه های کاهش و رفع تورم و کبودی بعد از عمل جراحی بینی

جراحی بینی یکی از خاص ترین و محبوب ترین انواع روش های جراحی زیبایی در دنیا به شمار می رود. افراد زیادی هستند که تمایل دارند برای تغییر چهره خود اقدام به انجام این جراحی نمایند. این روش جراحی نیز همچون دیگر جراحی ها، مشکلاتی را ممکن است برای چهره به همراه داشته باشد. از جمله این مشکلات می توان به ورم و کبودی بعد از جراحی اشاره کرد.
به طور کلی بیمارانی که این روش جراحی را انجام می دهند، حدود دو هفته پس از عمل می توانند بهبودی خود را تا حد زیادی به دست آورند؛ اما در طول این مدت، کبودی و ورم بر روی صورت آنها وجود دارد که منجر می شود بیمار، تصور کند که جراحی به درستی انجام نشده است. از این رو دست به اقداماتی می زند که می تواند تورم صورت پس از عمل بینی را افزایش دهد.
لازم به ذکر است که بیمارانی که تمام توصیه های پزشکی را رعایت می کنند و بدون هیچ نگرانی، منتظر کسب نتیجه بعد از جراحی می مانند، معمولاً سریع تر شاهد از بین رفتن کبودی دور چشم پس از عمل بینی خود خواهند بود. لذا یکی از مهم ترین راهکارهایی که قادر است به میزان قابل توجهی ورم و کبودی بعد از جراحی را از روی صورت بیمار برطرف کند، توجه به توصیه های جراح بینی و انجام مراقبت های لازم بعد از این عمل زیبایی است. در غیر این صورت ممکن است بیمار با مشکلات بیشتر و خطرسازتری نیز مواجه شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل تورم و کبودی صورت پس از عمل بینی

این‌گونه به نظر می‌رسد که هر چه جراح باتجربه‌تر باشد، احتمال کبودی و تورم گسترده کمتر می‌شود. به غیر از تخصص، برخی از عوامل دیگر نیز وجود دارد که می‌توانند بر احتمال کبودی و ورم تأثیر بگذارند و شامل موارد زیر می‌شوند:

نوع جراحی بینی

معمولاً عمده‌ی ورم و کبودی بینی زمانی رخ می‌دهد که جراح در حال اصلاح استخوان بینی است. به‌ عبارتی وقتی در طی تغییر شکل بینی، خونرسانی به استخوان پریوستوم (Periosteum) مختل شود، کبودی در اطراف چشم‌ها و گاهی اوقات تا گونه‌ها مشاهده می‌شود. در حقیقت در مواقعی که نیاز به بریدن استخوان‌های بینی است، پزشک جراح با صرف زمان برای بالا بردن پریوستوم، قادر است ضربه را به‌حداقل برساند و در نتیجه در جهت رفع کبودی و ورم چشم بعد از عمل بینی اقدام نماید.

سن بیمار

بیماران مسن، اغلب رگ‌های خونی شکننده‌تری دارند و همین امر ممکن است منجر به تشدید کبودی دور چشم بعد از عمل شود.

اختلالات خونریزی

اگر هر گونه سابقه‌ی کبودی یا خون‌ریزی بیش از حد دارید، مهم است که این موضوع را با جراح خود در میان بگذارید.

مصرف سیگار

سیگار توانایی لخته شدن خون پس از ایجاد برش را محدود می‌کند و این موضوع موجب می‌شود که روند رفع کبودی زیر چشم بعد از عمل طولانی شود.

مصرف دارو‌های رقیق کننده

اگر داروهایی مصرف می‌کنید که خون را رقیق می‌کنند، مهم است که این موضوع را با جراح خود در میان بگذارید.

پاسخ بدن

برخی از بیماران بیشتر از دیگران مستعد کبودی و ورم چشم بعد عمل بینی هستند. سن، ضخامت پوست، گردش خون، تغذیه و عوامل دیگر می‌توانند بر پاسخ بدن به بهبودی پس از جراحی بینی تأثیر بگذارند.

مراقبت‌های بعد از عمل بینی

این دستورالعمل‌ها شامل نکاتی برای کاهش کبودی، تورم و سایر عوارض بعد از جراحی بینی خواهد بود.

درمان کبودی صورت پس از عمل بینی

تورم و کبودی پس از عمل بینی در چه نقاطی بیشتر است؟

تورم و کبودی در ناحیه بینی، لب بالا، گونه‌ها یا اطراف چشم برای چندین روز پس از جراحی طبیعی است.

کبودی بعد از عمل بینی چند روز طول می ‌کشد؟

به طور کلی، کبودی به همراه ورم یکی از اثرات شایع و کاملاً طبیعی پس از جراحی رینوپلاستی است. به طور معمول کبودی در روز اول شدید نیست؛ اما در روز دوم شدیدتر و گسترده می شود که این امر کاملاً شایع است. سپس در روز سوم با رعایت مراقبت های پس از عمل به تدریج کاهش پیدا می کند.

غذاهای مفید برای کاهش کبودی و تورم بعد از عمل بینی

تحقیقات نشان داده که مصرف آناناس و آب کرفس برای کبودی بعد عمل بینی بسیار مفید هستند. همچنین غذاهای حاوی آهن مانند اسفناج می‌توانند با افزایش خون رسانی به محل زخم و کبودی، در بهبودی آنها مؤثر باشند.

پماد و کرم برای رفع کبودی بعد از عمل بینی

علاوه بر مصرف داروهای خوراکی، پزشک کرم های موضعی به منظور التیام زخم و کاهش کبودی بعد از عمل بینی تجویز می کند. این پمادها اغلب خاصیت ضد انعقادی و خونرسانی داشته و می تواند به درمان کبود، کاهش درد، التهاب و لخته های خونی زیر پوست کمک کند. همچنین برخی از این کرم ها می توانند برای ترمیم زخم ها به همراه کاهش کبودی مؤثر واقع شوند. مهمترین پمادهای رفع کبودی بعد از جراحی بینی عبارتند از:

جلوگیری و رفع کبودی بعد از عمل بینی

درمان و رفع تورم صورت پس از عمل بینی

انتخاب بهترین جراح بینی

انتخاب بهترین جراح بینی، اولین قدم برای انجام جراحی بینی است. نتیجه نهایی عمل به میزان تجربه و تخصص جراح شما بستگی دارد و بهتر است برای انتخاب بهترین جراح، دقت کافی داشته باشید.

آیا کبودی و تورم بعد از عمل بینی خطرناک است ؟

برای خواندن مقالات جراحی کیست گردن و عمل ترمیم پره های بینی کلیک کنید.


آدرس مطب : شهریار ، خیابان ولیعصر ، کوچه رودکی ، ساختمان مروج ، طبقه دوم
نوبت دهی : 09303130848

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر علی رفسنجانی - متخصص جراحی زیبایی در شهریار