صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای گوش حلق و بینی / شایع ترین علل عفونت و التهاب لوزه چیست

شایع ترین علل عفونت و التهاب لوزه چیست

لوزه ها بافت لنفاوی هستند که در انتهای حلق و پشت زبان کوچک واقع شده اند و همچون دیگر اندام های سیستم لنفاوی وظیفه ی دفاع از بدن یا همان سیستم ایمنی بدن را بر عهده دارند. درواقع لوزه ها به تولید پادتن و آنتی بادی مشغول هستند و در مقابل حمله ی ویروس ها و باکتریها بر بدن، واکنش بسیار مناسبی نشان می دهند. لوزه ها در مبارزه با عفونت های حلقی و دستگاه تنفسی فوراً واکنش نشان داده و با تولید آنتی بادی ویروسها و باکتریها را به دام می اندازد. عفونت لوزه یکی‌ از مشکلات رایجی است که کودکان و بزرگسالان گرفتار آن می شوند. در برخی موارد، عفونت و التهاب لوزه به دیگر بافتهای مجاور سرایت میکند. زمانی که ورم لوزه شدید یا مزمن است ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک و جراحی باشد. التهاب لوزه ای که با گلو درد همراه است باید به سرعت درمان شود؛ زیرا عدم درمان می تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

لوزه سوم کجا قرار دارد؟

لوزه سوم یا به اصلاح علمی «آدنوئید» غده‌ای است که در انتهای مجرای تنفسی بینی و بالای حلق قرار دارد.

عفونت و التهاب لوزه

علت عفونت و التهاب لوزه

از اصلی‌ ترین علت‌ های ایجاد التهاب لوزه‌ها، می‌توان به التهاب و عفونت‌های باکتریال و ویروسی اشاره کرد. البته که التهاب لوزه‌ی ویروسی از موارد شایع‌تری است و بسیار بیشتر در افراد دیده‌ می‌شود. همچنین احتمال اینکه به سرعت در میان یک جمعیت پخش شود وجود دارد. به طور کلی علت‌ های ویروسی و باکتریال ایجاد التهاب لوزه‌ها شامل موارد زیر هستند:

علائم عفونت لوزه در بزرگسالان

علائم دیگری که شیوع کمتری دارند به شرح زیر است:

انواع التهاب لوزه

1- التهاب لوزه حاد

در التهاب لوزه حاد، علائم التهاب لوزه به مدت ۱۰ روز و یا کمتر در فرد باقی می‌مانند. معمولاً این علائم باعث آزار زیاد فرد می‌شوند. التهاب حاد لوزه سریع و ناگهانی ایجاد می‌شود و سریع و بعد از مدت کوتاهی برطرف می‌شود. معمولاً در صورت چرکی بودن این التهاب، دارودرمانی برای فرد انجام می‌شود و آنتی‌بیوتیک تراپی برای او در نظر گرفته می‌شود.

2- التهاب لوزه مزمن

التهاب مزمن لوزه‌ها یکی از انواع التهاب لوزه است که برای مدت طولانی‌تری در فرد باقی می‌ماند و در ۱۰ روز یا کمتر برطرف نمی‌شود. معمولاً التهاب مزمن لوزه‌ها با علائم خفیف‌تری نسبت به التهاب حاد لوزه‌ها خود را نشان می‌دهد؛ اما به خوبی التهاب حاد به درمان پاسخ نمی‌دهد.

3- التهاب لوزه عودکننده

التهاب لوزه‌ای که به دفعات در فرد تکرار شود و در یک سال چندین بار دیده‌شود، التهاب لوزه عودکننده و یا التهاب لوزه تکرار‌شونده نامیده می‌شود. برای درمان این مشکل باید به متخصص مراجعه کنید و به دنبال درمان جدی باشید.

آیا التهاب لوزه واگیردار است؟

در حالت عادی این عفونت بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از ظهور هر گونه علائمی قابل انتقال (واگیردار) است. همچنین در حین بروز و تا زمان رفع نشدن بیماری هنوز قابلیت واگیردار بودن دارد. موارد زیر را به خاطر داشته‌باشید:
اگر به دلیل ابتلا به عفونت باکتریایی لوزه، آنتی‌بیوتیک مصرف شود، واگیردار بودن طی ۲۴ ساعت متوقف می‌شود.
این بیماری از طریق تنفس در محیطی که فرد مبتلا عطسه یا سرفه کرده‌باشد قابل انتقال است. همچنین با برخورد دست به جسمی آلوده و تماس دست با دهان یا بینی می‌تواند منتقل‌ شود.

عوارض التهاب لوزه

این عوارض معمولاً در صورتی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها باعث عفونت شده باشند. که آنها عبارتند از:

تشخیص التهاب لوزه

تشخیص برمبنای معاینه‌ی فیزیکی گلوی شما انجام می‌گیرد. پزشکان ممکن است با برداشت نمونه توسط سوآب از پشت گلوی شما، کشت نیز انجام دهند. این کشت به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا عامل عفونت گلوی شما شناسایی شود. همچنین ممکن است یک نمونه‌ی خون برای شمارش کامل سلول‌های خونی دریافت کند. این تست نشان می‌دهد که عفونت شما باکتریال است یا ویروسی.

روش های درمان التهاب و عفونت لوزه

درمان عفونت لوزه بستگی به علت و شدت آن و سلامت عمومی شما دارد. عفونت لوزه خفیف الزاماً نیاز به درمان ندارد، بخصوص اگر ناشی از ویروس هایی مانند سرماخوردگی باشد. گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1- داروها

درمان لوزه های ناشی از ویروس با لوزه های ناشی از باکتری متفاوت است. لوزه های ناشی از باکتری با داروهای آنتی بیوتیک درمان می شوند. اگر ویروسی مانند سرماخوردگی باعث ایجاد آن شود، لزوماً نیازی به درمان ندارد. برخی از موارد التهاب لوزه ناشی از ویروس ممکن است با داروهای ضد ویروسی درمان شوند. در صورتی که یک عفونت ویروسی یا باکتریایی عامل عفونت لوزه باشد پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند. برای بهبود گلو درد داروهای ضد درد می تواند به فرد کمک کند. اگر بیمار در اثر این بیماری دچار کم آبی بدن شود، به او مایعات درون وریدی تزریق می شود.

2- جراحی

در گذشته جراحی یک رویکرد نسبتاً رایج برای مقابله با عفونت لوزه بود؛ اما امروزه برداشتن لوزه انجام نمی‌شود. به جراحی برداشتن لوزه ها تانسیلکتومی یا لوزه برداری می گویند. این عمل امروزه تنها برای درمان عفونت لوزه مزمن یا مواردی که به درمان های دیگر پاسخ نمی دهد، انجام می شود. اگر لوزه‌ها باعث مشکلاتی مانند آپنه خواب، مشکل در تنفس یا بلع یا آبسه‌ شود نیز ممکن است عمل جراحی لوزه توصیه شود.

درمان های خانگی

شما می توانید ناراحتی ناشی از گلودرد را با یک سری درمان ها درمنزل کاهش دهید. این مراقبت ها شامل موارد زیر می شود:

پیشگیری از عفونت و التهاب لوزه