صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی زیبایی بینی / راهکارهایی برای کنترل و کاهش درد های ناشی از جراحی بینی

راهکارهایی برای کنترل و کاهش درد های ناشی از جراحی بینی

جراحی بینی یکی از روش ‌های درمانی متداول برای تغییر فرم و اندازه بینی است. این جراحی می ‌تواند به منظور تصحیح اشکال بینی به دلیل عیوب زیبایی، مشکلات تنفسی یا جراحی ‌های قبلی انجام شود. در این جراحی، بافت ‌های نرم و استخوان ‌های بینی تغییر شکل می ‌دهند تا بینی به شکلی دقیقاً مطابق با نیاز بیمار درآید. درد عمل بینی طبیعی است؛ زیرا جراحی بینی ممکن است مقداری باعث درد و تحریک بینی شود. درد پس از جراحی بینی بستگی به نوع جراحی، حجم کاری انجام شده بر روی بینی، واکنش بدن به جراحی و شرایط فردی دارد. بعضی از افراد ممکن است درد کمتری داشته باشند و یا دردی نداشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است درد شدیدی را تجربه کنند. در این صورت پزشک معالج شما ممکن است داروهای تسکین ‌دهنده درد مانند مسکن ‌های قوی تجویز کند. با رعایت توصیه ‌های پزشک و داروهای تسکین ‌دهنده درد می توان تسکین درد بینی پس از جراحی را به دست آورد. معمولاً این درد در چند روز اول پس از جراحی کمتر می ‌شود و با گذشت زمان بهبود می‌ یابد.

علت درد بعد از عمل بینی

التهاب: در طول عمل جراحی بینی، بافت‌ های بینی و استخوان ‌های بینی تغییر شکل داده می ‌شوند و برش ‌هایی در پوست ایجاد می‌ شود که باعث التهاب در محل عمل می ‌شود. التهاب باعث ایجاد درد، ‌گرفتگی و تورم در محل عمل می‌ شود.
تحریک عصب ‌ها: در طول جراحی بینی، اگر عصب ‌های بینی تحریک شوند، درد و تنش به دلیل تحریک این عصب ‌ها ایجاد می ‌شود. همچنین در صورتی که روی بینی فشار زیادی وارد شود، مانند پاره شدن عروق خونی، نیز درد و تورم ایجاد می ‌شود.

راههای کنترل درد عمل جراحی بینی

عوامل مؤثر در درد بعد از عمل بینی

معیار داشتن درد پس از عمل بینی به عوامل گوناگونی بستگی دارد :

دردهای ناشی از عمل بینی در چه نقاطی بیشتر است؟

در اکثر جراحی های بینی یا رینوپلاستی، جراح تغییراتی بر روی ساختار استخوانی، بافت غضروفی و پوست بینی انجام می دهد. در نتیجه علت اصلی درد بعد از جراحی بینی ناشی از تغییرات گسترده بر روی بینی است. علاوه بر این، برخی از مراجعین ممکن است به دلیل احتقان (گرفتگی بینی) و فشار سینوسی، حساسیت یا درد را گزارش کنند و این دردها نیز با مدیریت جراح در طول عمل و مراقبت های بعد از عمل توسط بیمار کنترل می شود. درد به‌خصوص در بینی‌های استخوانی به‌خاطر اصلاح غضروف بینی بسیار شایع است. گاهی اوقات درد تیغه بینی بعد از عمل، ممکن است به دلیل عفونت باشد که معمولاً بوی ناخوشایندی هم دارد.

درد ناشی از عمل بینی چقدر طول می کشد؟

به طور کلی، میزان و مدت زمان درد متغیر است، با این حال درد با هر شدتی (خفیف تا متوسط) معمولاً فقط 36 تا 72 ساعت طول می کشد؛ اما در صورت دستکاری یا ضربه زدن بینی ممکن است بیشتر طول بکشد. توجه داشته باشید که بینی عمل شده ممکن است حساس به لمس باقی بماند؛ اما این وضعیت بین یک تا سه ماه برطرف خواهد شد. شایان ذکر است که هرچه اعمال تغییرات در بینی بیشتر باشد، احساس درد و مدت زمان آن طولانی تر خواهد بود.

بهترین مسکن درد بعد از عمل بینی

داورهای ضد درد یا مسکن‌ها از جمله داروهای بعد از عمل بینی هستند که معمولاً بعد از غذا برای کاهش درد و تورم استفاده می‌شود. مسکن های ساده ای مانند استامینوفن به کاهش درد کمک می کند. علاوه بر این، ممکن است که داروی ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن به توصیه پزشک، تجویز شود. در نهایت توصیه می شود داروهای تجویزی پزشک را مصرف کرده و از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید؛ زیرا عوارض جانبی برخی از داروها در روند بهبود اختلال ایجاد می کنند.

همچنین بخوانید : رینوپلاستی به روش بسته

آیا درد ناشی از انواع جراحی بینی یکسان است؟

تسکین درد بینی پس از جراحی، شاید تا حدودی به نوع جراحی و وضعیت فردی هر بیمار مربوط است و بستگی به نوع جراحی، حجم کاری انجام شده بر روی بینی، واکنش بدن به جراحی و شرایط فردی دارد. در نتیجه این امر برای هر بیمار ممکن است متفاوت باشد. به طور کلی درد عمل بینی استخوانی ممکن است بیشتر باشد؛زیرا در جراحی استخوانی بینی، استخوان ‌های بینی به وسیله برش و شکل دهی دوباره به شکل درست و قرارگیری صحیح خود بازگردانده می‌ شوند که ممکن است باعث درد و تحریک شدن بینی شود؛ اما در جراحی بینی گوشتی، اکثراً به دلیل برش و جراحی روی بافت ‌های نرم بینی، درد کمتری ایجاد می ‌شود. تسکین درد بینی پس از جراحی می توان از داروهای تسکین‌ دهنده درد که توسط پزشک معالج شما تجویز می‌ شود، استفاده کرد و نکات مراقبتی پس از جراحی را رعایت کرد. همچنین باید توصیه ‌های پزشک را به دقت دنبال کرد تا بهبودی سریعتر بینی خود را تجربه کنید.

روش های کنترل درد بعد از عمل جراحی بینی

تسکین درد بینی پس از جراحی کار چندان دشواری نیست و با رعایت چندین نکته ساده می توانید به خوبی این کار را انجام دهید. در زیر به برخی از این نکات اشاره می کنیم:
1- استفاده از داروهای تسکین ‌دهنده درد بینی: پزشک معالج شما ممکن است داروی تسکین ‌دهنده ‌ای به شما تجویز کند که باعث کاهش درد و تسکین درد بینی شما شود. معمولاً این داروها شامل آنتی ‌بیوتیک ‌ها، ضد التهاب ‌ها و مسکن ‌های قوی هستند.
2- استفاده از یخ: استفاده از یخ برای کاهش تورم و درد بینی می ‌تواند مفید باشد. برای این کار می ‌توانید یک کیسه یخ در دسترس داشته باشید و آن را به‌ صورت مستقیم بر روی بینی خود قرار دهید.
3- استراحت کافی: برای بهبودی سریعتر بعد از جراحی بینی، استراحت کافی و خوب بسیار مهم است. بهتر است در روزهای اول پس از جراحی، فعالیت ‌های خود را محدود کرده و از تلاش برای انجام کارهای سنگین خودداری کنید.
4- رعایت توصیه ‌های پزشک: درمان بعد از جراحی بینی به دقت نظارت می ‌شود و پزشک شما شاید توصیه کند تا در طول روز از برخی از فعالیت‌ های خودداری کنید تا بهترین نتیجه را برای بهبودی بینی خود به دست آورید.
5- هرگز بینی خود را باد نکنید و تا حد امکان از فین کردن حداقل به مدت سه ماه اجتناب کنید.
6- از فعالیت های بدنی مانند ورزش های سنگین اجتناب کنید.
7-در صورت گرفتگی و انسداد بینی ممکن است درد یا حساسیت در بینی بیشتر شود، لذا برای جلوگیری از این وضعیت از خم کردن سر خود اجتناب کنید.
8- حداقل شش هفته پس از درمان، ضروری است که سر خود را بالا نگه دارید و از خوابیدن به پهلو خودداری کنید.
9- از عینک زدن بعد از عمل بینی خودداری کرده و از فریم های ژله ای یا لنز استفاده کنید.
10- از گرما و نور مستقیم آفتاب دوری کرده و پوست بینی خود را بعد از عمل در برابر نور خورشید محافظت کنید.
11- استفاده از داروهای مسکن ساده مانند استامینوفن می تواند به کاهش درد بعد از عمل کمک کند.
12- از دستکاری کردن، ماساژ دادن، خاراندن و وارد شدن ضربه به بینی خودداری نمایید.

سرطان لاله گوش علل علائم درمانسرطان لاله گوش علل علائم درمان
تاریخ انتشار : 1402-12-14