صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای گوش حلق و بینی / تشخیص و درمان انواع تومورهای سرطان حنجره

تشخیص و درمان انواع تومورهای سرطان حنجره

حنجره جعبه تولید صدا است که در قسمت بالایی نای قرار دارد و یک اندام لوله‌ای شکل است. ابعاد این عضو از بدن، به سن و جنس افراد بستگی دارد و اسکلت آن از غضروف تشکیل یافته است. سرطان حنجره زمانی اتفاق می افتد که سلول های سرطانی در بافت حنجره و یا جعبه صدا تشکیل می شوند. با توجه به تحقیقات به‌ عمل آمده در این زمینه، مشخص شده است که علائم سرطان حنجره در افراد بالای ۵۰ سال بیشتر مشاهده شده است.
سرطان حنجره که به سرطان گلو هم معروف است، یک اصطلاح عمومی از این بیماری است. این سرطان در ناحیه حلق به وجود می‌آید. این نوع از سرطان می‌تواند به صدا آسیب وارد کند و اگر فوراً درمان نشود ممکن است در بخش‌های دیگر بدن منتشر شود. طول عمر در این نوع سرطان به محل آسیب و اینکه بیماری چقدر زود تشخیص داده شود بستگی دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت ایجاد تومورهای سرطان حنجره

علت سرطان حنجره و گلو متفاوت است. سرطان حنجره و گلو زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های گلو دچار جهش‌های ژنتیکی شوند. این جهش‌ها باعث می‌شوند سلول‌ها به طور غیرقابل کنترل رشد کرده و پس از مرگ طبیعی سلول‌های سالم به زندگی خود ادامه دهند. سلول‌های انباشته می‌توانند توموری در گلو ایجاد کنند. مشخص نیست که جهش ایجاد کننده سرطان گلو چیست؛ اما پزشکان عواملی را شناسایی کرده‌اند که ممکن است خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهد.

عوامل خطر سرطان حنجره

جراحی برداشتن تومور های حنجره

طول عمر بیماران سرطان حنجره

طول عمر بیماران درگیر به این نوع سرطان کاملاً بستگی به نوع و میزان پیشرفت عارضه دارد. افرادی که نسبت به علائم سرطان حنجره هوشیار هستند و به‌موقع جهت تشخیص و درمان اقدام می‌کنند تا حدود زیادی شانس درمان کامل دارند.

نحوه تشخیص سرطان حنجره

آزمایشاتی که گلو و گردن را بررسی می کنند معمولاً برای کمک به تشخیص و مرحله بندی سرطان حنجره مورد استفاده قرار می گیرند. ممکن است از تست ها و روش های زیر جهت تشخیص استفاده شود:
معاینه فیزیکی گلو و گردن: معاینه ای برای بررسی گلو و گردن از نظر وجود نواحی غیرطبیعی. پزشک داخل دهان را با انگشت دستکش شده بررسی کرده و دهان و گلو را با یک آینه و دستگیره کوچک و نور معاینه می کند. همچنین از سابقه عادات بهداشتی بیمار و بیماری ها و درمان های پزشکی قبلی نیز گزارشی گرفته خواهد شد.
بیوپسی: برداشتن سلول ها یا بافت ها به وسیله میکروسکوپ توسط یک آسیب شناس برای بررسی و مشاهده علائم سرطان. نمونه بافت ممکن است طی یکی از روش های زیر برداشته شود:
لارنگوسکوپی: روشی است که در آن پزشک حنجره (جعبه صدا) را با یک آینه یا لارنگوسکوپ بررسی می کند تا مناطق غیر طبیعی را بررسی کند. لارنگوسکوپ ابزاری نازک و لوله مانند مجهز به نور و لنز برای مشاهده داخل گلو و جعبه صدا است. همچنین ممکن است ابزاری برای برداشتن نمونه های بافتی باشد که از نظر میکروسکوپی از علائم سرطان تلقی می شود.
آندوسکوپی: روشی برای بررسی اندام ها و بافت های داخل بدن مانند گلو، مری و نای برای بررسی مناطق غیر طبیعی است. آندوسکوپ (یک لوله نازک و مجهز به نور و یک لنز برای مشاهده) از طریق حفره ای در بدن مانند دهان وارد می شود. برای برداشتن نمونه های بافتی ممکن است از یک ابزار ویژه در آندوسکوپ استفاده شود.
سی تی اسکن (اسکن CAT): روشی است که مجموعه ای از تصاویر دقیق از نواحی داخل بدن را تهیه می کند که از زوایای مختلف گرفته شده است. تصاویر به رایانه ای متصل است که به دستگاه اشعه ایکس متصل است. یک ماده رنگی ممکن است به داخل ورید تزریق شود یا بلعیده شود تا اندام ها یا بافت ها با وضوح بیشتری نشان داده شوند. به این روش توموگرافی کامپیوتری یا توموگرافی محوری رایانه ای نیز گفته می شود.
MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی): روشی است که با استفاده از آهنربا، امواج رادیویی و کامپیوتر می توان مجموعه ای از تصاویر دقیق از مناطق داخل بدن را تهیه کرد. به این روش تصویربرداری تشدید مغناطیسی هسته ای (NMRI) نیز گفته می شود.
اسکن PET (اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون): روشی برای یافتن سلول های تومور بدخیم در بدن. مقدار کمی گلوکز رادیواکتیو (قند) به داخل ورید تزریق می شود. اسکنر PET به دور بدن می چرخد و تصویری از محل مصرف گلوکز در بدن ایجاد می کند. سلول های بدخیم تومور در تصویر روشن تر نشان داده می شوند؛ زیرا آنها بیشتر فعال هستند و بیش از سلول های طبیعی گلوکز را اشغال می کنند.
اسکن PET-CT: روشی است که تصاویر حاصل از توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) و اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) را با هم ترکیب می کند. اسکن PET و CT همزمان با یک دستگاه انجام می شود. اسکن های ترکیبی، تصاویر دقیق تری از نواحی داخل بدن نسبت به آنچه اسکن به خودی خود ارائه می دهد، در اختیار قرار می دهد. ممکن است از اسکن PET-CT برای کمک به تشخیص بیماری مانند سرطان، برنامه ریزی برای درمان یا کشف اینکه درمان چطور پیش می رود ، کمک کند.
اسکن استخوان: روشی برای بررسی وجود سلول های سریع تقسیم شده مانند سلول های سرطانی در استخوان. مقدار بسیار کمی از ماده رادیواکتیو به داخل ورید تزریق می شود که از طریق جریان خون عبور می کند. مواد رادیواکتیو در استخوان های مبتلا به سرطان جمع می شوند و توسط اسکنر شناسایی می شوند.
بلع باریم: مجموعه ای از اشعه ایکس مری و معده. بیمار مایعی را می نوشد که حاوی باریم (یک ترکیب فلزی سفید نقره ای) است. این مایع مری و معده را پوشش می دهد و سپس عکس برداری می شود. به این روش سری GI فوقانی نیز گفته می شود.

انواع سرطان حنجره

روش های درمان تومورهای سرطان حنجره

درمان سرطان حنجره بستگی به نوع آن، محل بروز آن و شدت و توسعه‌یافتگی آن دارد. همچنین بسیار مهم است که کدام یک از سلول‌های بافت حنجره درگیر به سرطان هستند. در انتخاب نوع درمان این سرطان وجود و عدم وجود ویروس HPV نیز تأثیرگذار است. در ضمن پزشک برای تعیین نوع درمان کنسر حنجره به حال عمومی بیمار و ترجیحات او برای درمان نیز توجه خواهد داشت. هر یک از روش‌های درمانی طبیعتاً عوارض جانبی و مزایای خاص خود را دارند. بنابراین پزشک تمام گزینه‌ها را مقایسه کرده و مؤثرترین و کم‌عوارض‌ترین تکنیک درمانی برای هر بیمار مبتلا به این نوع سرطان را انتخاب خواهد کرد.

پرتودرمانی

پرتودرمانی یکی از گزینه‌های درمانی سرطان حنجره با مشخصه‌های ویژه به‌شمار می‌رود. در این تکنیک درمانی از منابع اشعه ایکس و پروتون‌ها جهت تاباندن پرتوهای پرانرژی به ناحیه درگیر به سرطان استفاده می‌شود. با استفاده از پرتودرمانی تیم پزشکی می‌توانند دقیقاً سلول‌های سرطانی و بافت درگیر را مورد هدف قرار داده و سلول‌های غیرطبیعی را نابود کنند. پرتودرمانی خود به دو روش یا دو نوع خاص دسته‌بندی می‌شود:

پرتودرمانی خارجی: در این روش از یک دستگاه بزرگ استفاده می‌شود. این دستگاه تنظیم‌شده و پرتوهای درمانی را دقیقاً به ناحیه درگیر به سرطان می‌تاباند
براکی تراپی: براکی تراپی روشی از پرتودرمانی است که در آن از سیم‌ها یا دانه‌های بسیار کوچک برای مهار سلول‌های غیرطبیعی و سرطانی استفاده می‌شود. در این روش این دانه‌ها نزدیک به توده سرطانی و داخل بدن کاشته می‌شوند و سلول‌های سرطانی را به‌تدریج ضعیف و نابود می‌کنند
اگر سرطان حنجره یک توده کوچک باشد، تمایل به رشد نداشته باشد و به غدد لنفاوی نرسد، قابلیت درمان با پرتودرمانی را خواهد داشت؛ اما اگر بیماری در مرحله‌ای پیشرفته باشد امکان دارد پزشک جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی را همزمان تجویز کند. در صورتی سرطان به مراحل غیرقابل‌کنترل رسیده باشد، آنکولوژیست سعی می‌کند با استفاده از پرتودرمانی نشانه‌ها و علائم آزاردهنده را کاهش دهد تا بیمار احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

عمل جراحی سرطان حنجره

عمل سرطان حنجره ازجمله روش‌های مستقل یا حمایتی در طول درمان سرطان به‌شمار می‌رود. در مواردی که توده سرطانی قابلیت جراحی داشته باشد پزشک از این روش استفاده می‌کند. گاهی نیز عمل جراحی به‌عنوان یک تکنیک درمانی مکمل همراه با پرتودرمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جراحی سرطان حنجره به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد و درمان به این روش به فاکتورهای مختلف همچون نوع سرطان، مرحله سرطان و محل رشد سلول‌های سرطان بستگی دارد.
جراحی سرطان حنجره به روش کالبدشکافی گردن
در این روش با شکافتن گلو جراح نسبت به حذف بافت‌های سرطانی و غدد لنفاوی اقدام می‌کند. همچنین در این روش پزشک غدد لنفاوی را به لحاظ درگیر بودن به سلول‌های سرطانی بررسی می‌کند.
جراحی به روش لارنژکتومی
منظور از لارنژکتومی حذف بخشی از گلو است. در این روش تمام حنجره خارج نمی‌شود و می‌توان با بازسازی بخش‌های برداشته‌شده قدرت بلع بیمار را حفظ نمود.

درمان سرطان حنجره با لیزر

درمان سرطان حنجره با لیزر معمولاً برای موارد کوچک و بدون مورد متاستاز به غدد لنفاوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر سرطان تنها در سطح گلو و تارهای صوتی ایجادشده باشد از دستگاه آندوسکوپی و ابزارهای لیزر جهت نابود کردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. پزشک با استفاده از ابزار لیزر بافت سرطانی را خراش و برش می‌دهد و یا سلول‌های غیرطبیعی را با حرارت لیزر تبخیر می‌کند.
جز جراحی گلو درمان سرطان حنجره به چند روش دیگر نیز انجام می‌گیرد:

درمان هدفمند سرطان حنجره

منظور از درمان هدفمند استفاده از داروهایی است که نقاط قوت سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار می‌دهد. این تکنیک درمانی محرک‌های تکثیر سلول‌های سرطانی را نابود کرده و از این طریق به‌تدریج منجر به درمان سرطان حنجره می‌شود.

شیمی‌درمانی

در شیمی‌درمانی پزشک با تجویز داروهای خاص سعی در نابود کردن سلول‌های غیرطبیعی و سرطانی دارد. معمولاً شیمی‌درمانی یک روش مکمل است و در کنار پرتودرمانی انجام می‌گیرد.

ایمونوتراپی

در این روش درمانی سیستم ایمنی بدن بیمار با سرطان مبارزه می‌کند. ایمونوتراپی کمک می‌کند سیستم ایمنی سلول‌های سرطانی را تشخیص داده و به آنها حمله کند. معمولاً وقتی سرطان از نوع پیشرفته است و بدن بیمار نسبت به سایر روش‌های درمانی پاسخ نمی‌دهد از ایمونوتراپی استفاده می‌شود.

عوارض سرطان حنجره

تشخیص سریع و به‌موقع سرطان حنجره می‌تواند تا حد زیادی از ایجاد عوارض سرطان حنجره جلوگیری کند. بااین‌حال هم تومور و هم فرایندهای تشخیصی و درمانی می‌توانند باعث ایجاد عوارضی شوند ازجمله:

پیشگیری از سرطان حنجره

جهت کاهش خطر سرطان حنجره، شما می‌توانید تغییرات خاصی در سبک زندگی خود ایجاد کنید:

جراحی تومورهای سرطان حنجره

جراحی یک درمان رایج برای تمام مراحل سرطان حنجره است. در درمان سرطان حنجره با توجه به نوع و مقدار درگیری از موارد زیر استفاده میشود:
کوردکتومی: این نوع جراحی فقط برای برداشتن تارهای صوتی انجام میگیرد.
لارنژکتومی سوپراگلوت: در این جراحی فقط قسمت سوپراگلوت برداشته میشود.
همی لارنژکتومی: این جراحی برای برداشتن نیمی از حنجره (جعبه صدا) انجام شده و بعد از این جراحی صدا آسیب نمیبیند.
ارنگکتومی جزئی: جراحی برای برداشتن بخشی از حنجره (جعبه صدا). این جراحی نیز بدون آسیب به تارهای صوتی انجام میگیرد.
حنجره کامل: در طی این عمل تمامی قسمت حنجره به طور کامل برداشته میشود و با ایجاد سوراخی در جلو گلو بیمار میتواند تنفس کند، به این عمل تراکئوستومی می گویند.
تیروئیدکتومی: برداشتن تمام یا بخشی از غده تیروئید.
جراحی لیزر: یک روش جراحی که از پرتو لیزر (پرتو باریک نور شدید) به عنوان چاقو برای ایجاد بریدگی های بدون خون در بافت یا برداشتن ضایعه سطحی مانند تومور در حنجره استفاده می کند.

بهترین جراح حنجره

هنگامی که مشکلی در حنجره خود دارید ممکن است به یک متخصص حنجره ارجاع داده شویدکه تخصص وی در بخش گوش، حلق و بینی است. بهترین جراح حنجره به طور خاص برای مراقبت و درمان از شرایط مختلفی که بر حنجره شما تأثیر می گذارند آموزش دیده است.

هزینه جراحی تومور سرطان حنجره

هزینه نهایی این عمل بسته به نوع جراحی، دستمزد پزشک، نوع مرکز درمانی (دولتی - خصوصی) و نوع بیمه تحت پوشش بیمار متفاوت می باشد. هزینه نهایی در جلسه معاینه نهایی برای بیمار مشخص خواهد شد.


آدرس مطب : شهریار ، خیابان ولیعصر ، کوچه رودکی ، ساختمان مروج ، طبقه دوم
نوبت دهی : 09303130848

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :اسرایی [ 1402-07-17 ]
سلام وقتتون بخیر من خواننده هستم تقریبا ۱۰ روز پیش به صدام فشار اوردم و در قسمت جلوی گردنم یه حالت رگ مانند دچار گرفتگی و درد شده،متاسفانه هنوز خوب نشده و با دست زدن هم دردش بیشتر میشه ممنون میشم راهنماییم کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر علی رفسنجانی - متخصص جراحی زیبایی در شهریار