صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای گوش حلق و بینی / روش های درمانی انواع توده ها و تومورهای سرطانی گردن

روش های درمانی انواع توده ها و تومورهای سرطانی گردن

توده های گردنی به برجستگی یا توده های موجود در منطقه گردنی اطلاق می شود که می تواند به علت بیماری هایی مانند عفونت، التهاب، تورم، سرطان ایجاد شود. این توده ها ممکن است در نواحی مختلف گردنی از جمله زیر چانه، دهان، گلو، پشت گردن و یا جلوی گردن به وجود آیند. همچنین برخی از غده‌ها با حرکت دست جا به جا خواهند شد. توده‌های موجود در گردن انسان به دو بخش بزرگ (قابل مشاهده) و ریز (غیر قابل مشاهده) تقسیم می‌شوند که در زیر پوست قرار دارند. غده‌های بزرگ گردن به راحتی قابل مشاهده هستند، در حالی که برای مشاهده غده‌های کوچک در گردن باید به پزشک مراجعه کنید.
این غده ها نیز مانند دیگر غدد در دو نوع خوش خیم و بد خیم به وجود می‌آیند. نحوه درمان توده گردنی، به علت بروز آن بستگی دارد، بنابراین همه ی توده ها به یک روش درمان نمی شوند. توده هایی که به دلیل تورم غدد لنفاوی ایجاد می شوند، معمولاً نیازی به درمان ندارند؛ زیرا پس از برطرف شدن شرایطی که منجر به تورم این غدد شده، توده ها نیز از بین می روند. با توجه به علت بروز توده گردن، پزشک متخصص، لزوم درمان توده و یا روش درمان آن را مشخص می کند. در مواردی که توده های گردنی ناشی از سرطان باشند، نیاز به درمان سریع مانند جراحی توده گردن و مراقبت دقیق دارند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت ایجاد تومور گردن

به طور کلی می توان گفت که دو عامل زمینه و وراثتی می توانند در ایجاد تومور گردنی نقش داشته باشند.
عوامل زمینه ای: این عوامل شامل استعمال دخانیات و الکل، قرار گرفتن در معرض آفتاب برای طولانی مدت، وجود ویروس HPV، قرار گرفتن در معرض پرتوهای مختلف و مضر، عدم تأمین ویتامین ها موارد مورد نیاز بدن، ایجاد عفونت هایی در اثر سرماخوردگی و آنفولانزا و … می باشند. در واقع این عوامل به مرور زمان و با افزایش شدت آنها، فرد را مستعد دریافت تومورهای گردن می کند.
عوامل وراثتی: وراثت می تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد تومور های گردنی داشته باشد. برای مثال اگر در سابقه خانوادگی، فردی به توده های تیروئیدی مبتلا باشد، نسل بعد می تواند به تومور های گردنی نیز مبتلا شود.

بهترین جراح تومورهای گردن در کرج

علائم تومور گردن

تغییر صدای شما می تواند نشانه ای از وجود تومور در بخش گردن باشد. با ایجاد تومور در ناحیه گردن، فشار و آسیب هایی که حنجره وارد می شود که این فشار ها باعث می شود، صدای شما برای مدت طولانی تغییر کند و درمان نشود.
با وجود توده های گردنی، مشکلاتی در بلع برای شما به وجود خواهد آمد. در این حالت حتی بلع غذاهای مایعاتی برای شما دشوار است و این حالت برای مدت طولانی ادامه دار خواهد بود.
وجود زخم هایی در دهان، گلو و گوش ها می تواند وجود تومور گردنی را اثبات کند. این زخم برای مدت طولانی باقی می مانند و از بین نمی روند.
گاهی تومورهای گردنی با گوش درد تشخیص داده می شوند. در واقع این تومورها سبب ایجاد دردهایی برای ناحیه گوش شما می شوند. معمولاً این گوش دردها می توانند با تغییر صدا و یا اشکال در بلع همراه باشند.
از دیگر نشانه های وجود تومور های گردنی، تغییر رنگ پوست می باشد. تومورها با اثر بر روی سلول های پوستی همان ناحیه، سبب تغییر رنگ آنها می شوند.
ایجاد ورم در ناحیه گردن می تواند از نشانه های توده های گردنی باشد.

کدام توده در گردن خطرناک است؟

در این میان برآمدگی هایی که سفت هستند و با گذشت زمان بزرگ تر می شوند، به احتمال زیاد خطرناک هستند. اگر زائده گردن همراه با علائم زیر است حتماً نزد پزشک متخصص مراجعه کنید:

توده های خوش خیم گردن

توده های خوش خیم اغلب نیاز به جراحی ندارند و اگر بیمار یک مدت تحت نظر باشد توده ها درمان می شوند. از نمونه توده های خوش خیم می توان توده های مادرزادی را نام برد. توده های خوش خیم اغلب درد ندارند و فقط برجستگی در ناحیه مورد نظر دیده می شود.

توده های بدخیم گردن

توده های بدن خیم نیازمند جراحی توده گردن هستند. ویژگی این زائده های بدخیم شامل موارد زیر است:

همچنین بخوانید : علت به وجود آمدن تومورهای سینوس و بینی

تشخیص تومور گردن

معمولاً پزشک در اولین ویزیت در مورد سابقه سلامتی، عادات سبک زندگی و علائم شما سؤالاتی می‌پرسد. به‌خصوص در این مورد که شما چقدر روزانه سیگار می‌کشید یا الکل می‌نوشید. در هنگام معاینه فیزیکی نیز به‌ دقت ارگان‌های زیر را بررسی می‌کند:

همچنین به‌ دنبال هرگونه تغییر غیرطبیعی روی پوست و سایر علائم مرتبط خواهد بود. ممکن است از یک ابزار خاص برای بررسی نواحی داخل گوش، بینی و گلو استفاده کند. در نهایت نیز برای تشخیص دقیق دستور انجام آزمایش‌های زیر را می‌دهد:
شمارش کامل سلول‌های خونی (CBC) : که می‌تواند برای ارزیابی سلامت کلی شما و پیش‌بینی در مورد تعدادی از شرایط احتمالی مانند تورم غدد لنفاوی انجام شود. به عنوان مثال، اگر عفونت داشته باشید، ممکن است تعداد گلبول‌های سفید خون شما بالا باشد.
تصویربرداری یا اشعه ایکس از سینوس‌ها
تصویربرداری یا اشعه ایکس از قفسه سینه : برای بررسی مشکلات احتمالی در ریه‌ها، نای یا غدد لنفاوی قفسه سینه
سونوگرافی توده گردن
ام‌ آر‌ آی سر و گردن
بیوپسی از توده گردن (نمونه‌ برداری از توده گردن به‌خصوص در شرایطی‌ که پزشک به وجود توده سرطانی مشکوک است)

فرق چربی با توده در گردن

غده چربی یا لیپوم یک غده خوش‌خیم است که در اثر افزایش تری‌ گلیسیرید و کلسترول خون و تجمع چربی در زیر پوست ایجاد می‌شود و به‌ راحتی با جراحی سرپایی قابل برداشت است. درحالی‌ که توده گردن به علل مختلف ایجاد می‌شود و غده چربی یکی از آنها است.

کیست گردن چیست؟

کیست یک کیسه پر از مایع است که معمولاً در اثر عفونت ایجاد می‌شود. از انواع کیست گردن می‌توان به کیست چربی، کیست شکاف شاخه‌ ای و کیست سبابه اشاره کرد.

روشهای درمانی انواع توده های گردن

سرطان های سر و گردن اغلب به غدد لنفاوی گردن انتشار می یابد. بنابراین برای درمان این گره ها نیز اغلب از جراحی و یا پرتودرمانی استفاده می شود. این جراحی را کالبد شکافی گردن می نامند و معمولاً همزمان با جراحی محل اولیه انجام می شود. انتخاب روش درمانی از میان گزینه‌ های موجود، وابسته به تشخیص متخصص انکولوژی و عوامل زیر است:

  1. نوع و استیج سرطان سر و گردن
  2. عوارض جانبی احتمالی
  3. الویت‌ های بیمار و سلامت کلی

گزینه‌های موجود در درمان این دسته از سرطان‌ ها عبارتند از:

بررسی های اخیر نشان می دهد که شیمی درمانی سر و گردن همزمان با پرتودرمانی مؤثرتر است؛ بنابراین در صورت پیشرفت مرحله سرطان (مرحله پیشرفته III یا مرحله IV)، برنامه های درمانی پرتودرمانی گاهی شامل شیمی درمانی می شود.

بهترین جراح توده و تومورهای گردن

جراحی توده گردنی باید توسط یک پزشک متخصص گوش، حلق و بینی انجام گیرد. در واقع، بهترین جراح توده در ابتدا با بررسی علائم و نشانه های بیماری های مرتبط با سر و گردن، شرایط را برای انجام جراحی ارزیابی می کند. در نهایت، بر اساس نتیجه معاینات و تشخیص خود، زمینه را برای جراحی سر و گردن فراهم می آورد.


آدرس مطب : شهریار ، خیابان ولیعصر ، کوچه رودکی ، ساختمان مروج ، طبقه دوم
نوبت دهی : 09303130848

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :رویا یزدی [ 1402-07-17 ]
سلام خوبید من گردن درد و گلو درد احساس می کنم و بدنم و سرم جوش می زنه حتی توی گردنم ۳ تا جوش هست سمت راستم مشاوره میخوام باتشکر

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر علی رفسنجانی - متخصص جراحی زیبایی در شهریار