صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای گوش حلق و بینی / علت ایجاد کیست های اپیدرمی وسیع در گردن

علت ایجاد کیست های اپیدرمی وسیع در گردن

به هر توده‌ غیر معمولی که در گردن ایجاد شود، توده گردنی می‌گویند. علل بسیاری وجود دارند که منجر به ایجاد توده های گردنی می‌شوند و در هر اندازه‌ای می توانند باشند. کیست های اپیدرمی، برجستگی های بزرگ و کوچک غیر سرطانی در زیر سطح پوست و شایع‌ ترین نوع کیست‌ های گردن هستند. بسیاری از افراد کیست اپیدرمی را با کیست های چربی اشتباه می گیرند؛ اما این کیست ها با یکدیگر متفاوت هستند. کیست های چربی از غدد موجود در زیر پوست تشکیل می شود و مایع چرب و روغنی ایجاد می کند که باعث چرب شدن پوست و مو می گردد. کیست‌ های اپیدرمی از سلول‌ های پوستی که در زیر سطح پوست به دام می‌افتند، ایجاد می‌شوند و یک کیست با رشد آهسته، گرد یا بیضی شکل را تشکیل می‌دهند که با ماده‌ ای پنیر مانند به نام کراتین پر شده است. کیست های اپیدرمی می توانند در هر نقطه ای از پوست به وجود بیایند؛ اما بیشتر در صورت، گردن و بالاتنه ظاهر می شوند.کیست اپیدرمی رشد کند و آهسته ای دارند و اغلب بدون درد هستند، بنابراین به ندرت برای فرد مشکل ایجاد می کنند؛ اما ظاهر نامناسب این عارضه در زیبایی چهره فرد تأثیر می گذارد و سریعاً باید درمان شود.

علت کیست اپیدرمی

سطح پوست یا اپیدرم از لایه محافظتی نازکی تشکیل شده که به طور مرتب پوست اندازی می کند. اغلب کیست های اپیدرمی زمانی ایجاد می شود که این سلول ها به بخش های عمیق تری در پوست می روند و به جای فرو ریزی بیشتر تکثیر می شوند. برخی اوقات کیست اپیدرمی در نتیجه تحریک یا آسیب به پوست یا بخشی از فولیکول مو ایجاد می شوند. سلول های اپیدرمال دیواره های کیست اپیدرمی را تشکیل می دهند و سپس کراتین را به داخل ترشح می کنند. کراتین ماده ای ضخیم و زرد رنگ می باشد که برخی اوقات از کیست اپیدرمی ترشح می شود. این توده های سلولی غیر نرمال می توانند در نتیجه فولیکول های آسیب دیده مو و یا غدد چربی در پوست شما ایجاد شوند.

علائم ایجاد کیست های اپیدرمی گردنی

فاکتورهای خطر در کیست اپیدرمی

تقریباً هر کسی می تواند دچار یک یا چند کیست اپیدرموئید شود؛ اما برخی فاکتور ها برخی افراد را بیشتر مستعد ابتلا به کیست های اپیدرموئید می سازد:

عوارض کیست های اپیدرمال گردنی

کیست اپیدرمی می تواند متورم شده و تحریک شود حتی اگر دچار عفونت نشده باشد..

کیستی که پاره شود می تواند منجر به عفونت شود و در آن صورت سریعاً به درمان کیست اپیدرمی نیاز خواهد داشت.

کیست های اپیدرمی می توانند عفونی و دردناک باشند.

در موارد نادر کیست اپیدرمی می تواند منجر به سرطان پوست شود.

کیست های اپیدرمی وسیع در گردن

تشخیص کیست های اپیدرمی گردنی

پزشکان اغلب با بررسی ظاهر کیست آن را تشخیص می دهند. پزشک ممکن است بخشی از سلول ها را برداشته و زیر میکروسکوپ بازبینی کند تا جزئیات بیشتری را به دست آورد (بیوپسی پوست).

روش های درمان کیست اپیدرمی گردن

1- تزریق

این روش درمانی شامل تزریق کیست با دارویی است که تورم و التهاب را کاهش میدهد.

2- برش و زهکشی

با استفاده از این روش پزشک شما یک برش کوچک در کیست ایجاد میکند و محتویات را به آرامی فشرده میکند. این روش نسبتا ًسریع و آسان است؛ اما کیست ها اغلب پس از این درمان عود میکنند.

3- جراحی جزئی

پزشک میتواند کل کیست را خارج کند. برای برداشتن کیست ممکن است بخیه لازم باشد. جراحی ایمن و مؤثر است و معمولاً از عود کیست جلوگیری میکند.

جراحی کیست اپیدرمال گردن چگونه انجام می شود؟

پزشک، ناحیه مورد نظر را به صورت موضعی بیحس کرده و پس از ایجاد برشی کوچک کیست را بیرون می آورد. جراحی برداشت کیست منجر به بروز جای زخم یا اسکار می شود. اندازه این جای زخم به عوامل مختلفی از جمله اندازه کیست بستگی دارد.

مراقبت های پس از جراحی کیست اپیدرمال گردن

هزینه جراحی کیست اپیدرمی گردن

برخی فاکتورهای مؤثر و مهم در هزینه جراحی کیست گردن عبارت اند از: