صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای گوش حلق و بینی / نحوه تشخیص و درمان قطعی انواع کیست های تیروئید

نحوه تشخیص و درمان قطعی انواع کیست های تیروئید

تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل است که در جلوی گردن قرار دارد. غده تیروئید بخشی از سیستم هورمونی بدن است و چندین هورمون را برای تنظیم متابولیسم بدن به خون ترشح می‌کند. هورمون‌های تیروئیدی در تنظیم دمای بدن، هضم غذا و عملکرد قلب تأثیرگذار هستند. برخی اوقات به دلیل رشد غیر طبیعی سلول‌های غده تیروئید یک یا تعدادی زائده یا گره در بافت غده تیروئید ایجاد می‌شود. معمولاً سایز این گره‌ها کوچک است و خود فرد قادر به تشخیص آنها نیست؛ اما پزشکان قادرند در معاینات بالینی به وجود گره پی ببرند.
کیست‌های تیروئیدی حفره‌هایی در غده تیروئید هستند که به طور معمول از مایع پر شده‌اند و کیست fluid یا مایع نامیده می‌شوند. این کیست‌ها می‌توانند رشد کرده و اندازه‌ای بزرگ پیدا کنند و در مواردی به شکل ناگهانی اتفاق می‌افتند. ندول‌های تیروئیدی که کیستیک و دارای اجزای مایع هستند، در اغلب غریب به اتفاق مواقع خوش خیم بوده و در این ندول‌های کیستیک خوش خیم اغلب اجزای جامد مشهود نیست.
کیست‌های تیروئید که پیچیده‌تر هستند و شامل اجزای جامد و مایع هستند به دیگر نام‌ها از قبیل کیست‌های کمپلکس، اکوژنیک و یا دیگر موارد نامیده می‌شوند. کیست‌های کمپلکس و اکوژنیک مانند سایر ندول‌های تیروئید که دارای اجزای جامد هستند مورد بررسی‌های پزشکی از قبیل سونوگرافی، نمونه برداری سوزنی یا FNA و غیره قرار می‌گیرند تا پزشک نسبت به خوش خیم بودن آنها مطمئن شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت بوجود آمدن کیست تیروئید

متأسفانه علم پزشکی با وجود پیشرفت‌های روزافزون، هنوز به علت اصلی بروز کیست تیروئید پی نبرده‌ است و تنها به احتمالات تکیه دارد. به‌طور کلی، کیست‌ها می‌توانند در صورت مسدود شدن مجاری و به دام افتادن مایعات در یک ناحیه به وجود آیند. علاوه بر این، رشد کیست با فعالیت هورمون‌ها مرتبط است. برخی از کیست‌های تیروئید حاوی هورمون کلوئیدی هستند که در تیروئید تولید می‌شود.

عمل برداشتن کیست تیروئید در کرج

علائم کیست تیروئید

در بیشتر موارد افراد مبتلا به کیست تیروئید هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند. با این وجود، اگر کیست به حدی بزرگ شود که سایر اندام‌های گردن را تحت فشار قرار دهد، ممکن است علائم زیر در فرد مبتلا مشاهده شود:

کدام نوع کیست تیروئید خطرناک است؟

خطر سرطانی بودن یا نبودن کیست‌های تیروئید بسته به نسبت و میزان وجود اجزای جامد در گره است. اگر کیست حاوی ۵۰ درصد به بالا مواد جامد باشد احتمال سرطانی بودن آن هست و در صورتی که این مقدار کمتر از ۵۰ درصد باشد خطر سرطانی بودن آنها نیز به مراتب کمتر است.

اندازه نرمال کیست تیروئید

این کیست‌ها اغلب کوچک و کمتر از یک سانتی متر هستند؛ ولی می‌توانند رشد کرده و اندازه‌ای بزرگ پیدا کنند

انواع کیست های تیروئیدی

کیست‌های تیروئید شامل دو نوع کیست می‌شوند و با توجه با آنچه‌ که در داخل کیست وجود دارد، تعریف و طبقه‌بندی می‌شوند. کیست‌های تیروئید عبارتند از:

کیست‌های تیروئیدی پر شده از مایع

این نوع از کیست‌های تیروئید مانند جوش‌های چرکی، کاملاً از مایع پر شده‌اند. این موارد از کیست‌ها، تقریباً همیشه خوش خیم یا غیرسرطانی هستند.

کیست‌های تیروئیدی پیچیده

کیست‌های پیچیده که به آنها ندول‌های اکوژنیک نیز می‌گویند، هم اجزای مایع و هم جامد دارند. در بیشتر موارد این نوع کیست‌ها، سرطانی هستند. با این حال، احتمال سرطانی بودن کیست به ترکیب آن بستگی دارد. اگر بیشتر محتویات کیست، مایع باشد، خطر سرطان کمتر از ۵ درصد است؛ اما اگر بیشتر اجزای کیست یعنی بیش از ۵۰ درصد جامد باشد، حدود ۱۰ درصد خطر ابتلا به سرطان را دارد.

همچنین بخوانید : درباره تومورهای سرطان تیروئید چه می دانید ؟

روش های تشخیص کیست تیروئید

بعد از تشخیص یا شک به کیست تیروئید بر اساس معاینات بالینی توسط متخصص و بهترین جراح تیروئید، جهت اطمینان بیشتر، آزمایشات تکمیلی تجویز می‌ شوند. این آزمایشات برای درک بهتر ماهیت کیست و انتخاب گزینه‌ درمانی مناسب، بسیار حائز اهمیت است. این آزمایشات تشخیصی عبارتند از:
سونوگرافی
کیست ‌های تیروئید اغلب در هنگام سونوگرافی تشخیص داده می‌ شوند. سونوگرافی می ‌تواند اطلاعات مهمی در مورد ترکیب کیست ‌ها در اختیار پزشک قرار دهد.
نمونه برداری
در صورت مشاهده مورد نگران کننده، ممکن است تصمیم به انجام نمونه برداری از طریق آسپیراسیون با سوزن ظریف گرفته شود. در طی این روش، تحت هدایت سونوگرافی یک سوزن بسیار کوچک و ظریف از طریق گردن به کیست تیروئید وارد می شودو بدین ترتیب نمونه گیری از کیست به عمل می آید. با تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی بر روی سلول های حاصل از آن نمونه گیری، سرطانی و غیر سرطانی بودن کیست مشخص شود. نمونه ‌برداری از طریق آسپیراسیون در کیست‌ های بزرگتر از5/1 سانتی ‌متر و پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اسکن تیروئید
در صورتی که کیست تیروئید از نوع پیچیده باشد. جهت اطلاع از این که کیست حاوی هورمون‌ های تیروئید است یا خیر، اسکن تیروئید تجویز می شود. اگر کیست، هورون‌ های تیروئیدی تولید کند به عنوان ندول فعال یا سمی شناخته می ‌شود و می ‌تواند باعث پرکاری تیروئید شود.

روش های درمان کیست تیروئید

کیست های تیروئید اگر کوچک و بدون علامت باشند معمولاً به شکل نظارتی و تحت کنترل سونوگرافی قرار گرقته و نیازی به درمان آنها نیست؛ ولی در مواردی تزریق الکل، آر اف، ماکروویو و دیگر روش های مدیریت و درمان برای آنها استفاده می شود. این کیست ها با جراحی تیروئید به خوبی از بین می روند؛ ولی جراحی تا زمانی که کیست منجر به مشکلات جدی و علامتی در بیمار نشود، صورت نمی گیرد.
درمان های آر اف و ماکروویو از جدید ترین روش های درمانی کیست تیروئید است. در این روش ها بیهوشی اتفاق نمی افتد و بیمار با بی حسی موضعی و در زمانی که هوشیار بوده و با پزشک در حال صحبت است تا تار های صوتی کنترل شود با کمک یک سوزن باریک بدون اینکه بیمار دردی را احساس کند امواج به کیست تابانیده شده و از بین می رود و به همین دلیل به بافت تیروئید آسیبی نرسیده و بیمار دچار کم کاری تیروئید نمی شود.

اقدامات اورژانسی پس از عمل جراحی کیست تیروئید

برش ها با بخیه بسته می‌شود، قسمت بیرونی برش نیز دارای نوار جراحی یا کاغذ جراحی به نام استر نواری بسته می‌شود. معمولاً یک بانداژ سبک شامل یک پد گاز و یک پوشش پلاستیکی شفاف بعد از عمل جراحی روی برش قرار می گیرد. این بانداژ ممکن است ۴۸ ساعت پس از خروج از بیمارستان برداشته شود. اگر نوارهای استری روی برش خود دارید نباید آنها را دستکاری کنید تا به طور طبیعی شروع به ریزش کنند. اگر طی ۱۰-۷ روز خود به خود از بین نرفت می توانید آنها را به آرامی بردارید.
اکثر بیماران کمتر از ۱۲ ساعت بعد از جراحی تیروئید می‌توانند به صورت نرمال غذا خوردن، آشامیدن و پیاده روی را آغاز کنند. جراحی تیروئید یا پاراتیروئید به شکل معمول درد زیادی ندارد. بنابراین به ندرت به داروهای مسکن نیاز است؛ اما در صورتی که دردی را احساس کنید می‌توانید از مسکن‌ها استفاده کنید. اکثر بیماران می‌توانند استامینوفن (تیلنول) استفاده کنید. معمولاً بعد از بستری شدن ۲۴ ساعته در بیمارستان بیمار مرخص می‌شود.

بهترین جراح کیست تیروئید

بعد از تشخیص یا شک به کیست تیروئید بر اساس معاینات بالینی توسط بهترین جراح کیست تیروئید، جهت اطمینان بیشتر، آزمایشات تکمیلی تجویز می‌ شوند. عموماً جراحی تیروئید زمانی بسیار خوب انجام خواهد شد که جراح در این زمینه آموزش لازم را دیده باشد و به طور منظم جراحی تیروئید انجام دهد. میزان عوارض جراحی تیروئید زمانی که جراحی توسط یک طراح مجرب انجام شود کمتر است.

هزینه عمل جراحی کیست تیروئید

هزینه عمل جراحی تیروئید با توجه به دستمزد جراح، هزینه متخصص بیهوشی و بیمارستان، هزینه آزمایشات و داروها و غیره تعیین می شود.


آدرس مطب : شهریار ، خیابان ولیعصر ، کوچه رودکی ، ساختمان مروج ، طبقه دوم
نوبت دهی : 09303130848

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :پروانه [ 1402-07-17 ]
آقای دکتر بنده ندول تیروئید در سمت چپ ایسموس دارم میخواستم ببینم باعث ریزش مو میشه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر علی رفسنجانی - متخصص جراحی زیبایی در شهریار