صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای گوش حلق و بینی / اتواسکلروز گوش چیست التهاب گوش چسبنده

اتواسکلروز گوش چیست التهاب گوش چسبنده

ساختار گوش و شنوایی ما به این صورت است که اجزای مختلف گوش همگی دست به دست هم داده و کاملاً وابسته به یکدیگر عمل کرده و امواج های صوتی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل کرده و آنها را به مغز انتقال می دهد. گوش انسان دارای 3 استخوانچه کوچک در داخل گوش میانی می‌باشد. استخوانچه‌ های گوش میانی وظیفه انتقال ارتعاشات صوت را به گوش داخلی دارند. رشد غیر طبیعی استخوان در گوش به چسبندگی استخوان گوش یا اتواسکلروز معروف است. در بیماری اتواسکلروز، استخوان رکابی شروع به چسبیدن به استخوانچه‌ های دیگر می‌ کند. چسبندگی استخوانچه‌ ها از تحرک آنها می‌ کاهد که در نتیجه منجر به کاهش شنوایی خواهد شد. افراد مبتلا به بیماری اتواسکلروز می‌توانند دچار کاهش شنوایی شدید شوند. در صورتی که بیماری به موقع درمان شود به ندرت باعث بروز ناشنوایی خواهد شد.

آنچه در این مطلب میخوانید

اتواسکلروز چیست؟

اتواسکلروز (Otosclerosis) به شرایطی گفته می‌شود که استخوان داخل گوش به صورت غیرطبیعی رشد کند و موجب بروز مشکلات شنوایی در فرد شود. این بیماری یکی از دلایل نسبتاً شایع کم شنوایی در بزرگسالان جوان است. در گوش ما 3 استخوان ریز وجود دارد که با ورود امواج صوتی به ارتعاش درمی‌آیند. زمانی که فرد به اتواسکلروز مبتلا می‌شود، استخوان رکابی شروع به ترکیب شدن با استخوان‌های اطراف خود می‌کند و در نتیجه دیگر نمی‌تواند حرکت کند. در این شرایط صدا دیگر به طور مؤثر به گوش داخلی منتقل نمی‌شود و فرد قادر به شنیدن صداها همانند قبل نخواهد بود.

چه عواملی باعث ایجاد اتواسکلروز می شود؟

عوامل زیر می‌تواند علت بروز بیماری اتواسکلروز شود:
سن: بیماری اتواسکلروز گوش معمولاً از جوانی شروع می‌شود. شما ممکن است بین سنین ۱۰ تا ۴۵ سالگی به اتواسکلروز مبتلا شوید؛ اما به احتمال زیاد در دهه ۲۰ زندگی خود به آن مبتلا خواهید شد. علائم بیماری معمولاً در ۳۰ سالگی در بدترین حالت خود هستند.
ژنتیک: بیماری اتواسکلروز گوش اغلب ژنتیکی است. حدود نیمی از افراد مبتلا به اتواسکلروز دارای ژنی هستند که با این بیماری مرتبط است؛ اما حتی اگر این ژن را داشته باشید، لزوماً به این بیماری مبتلا نخواهید شد.
جنسیت: هم مردان و هم زنان به اتواسکلروز و درد گوش مبتلا می‌شوند؛ اما زنان بیشتر در معرض خطر قرار دارند. کارشناسان مطمئن نیستند که چرا، اما اگر خانمی در دوران بارداری به اتواسکلروز مبتلا شود، احتمالاً سریع‌تر از آقایان یا خانم‌هایی که باردار نیستند، شنوایی خود را از دست خواهد داد.
سابقه پزشکی: برخی از مشکلات پزشکی می‌توانند احتمال ابتلا به اتواسکلروز را افزایش دهند. به عنوان مثال، اگر در هر زمانی به سرخک مبتلا شده باشید، ممکن است خطر ابتلا به این بیماری افزایش یابد. شکستگی‌های استرسی در بافت استخوانی اطراف گوش داخلی شما نیز ممکن است احتمال وقوع آن را افزایش دهد. همچنین اختلالات ایمنی که در آن سیستم ایمنی شما به اشتباه به بخش‌هایی از بدن شما حمله می‌کند نیز می‌تواند با این وضعیت مرتبط باشد.

اتواسکروز چیست

علائم بیماری اتواسکلروز چیست؟

علائم اتواسکلروز عبارت‌اند از:
سرگیجه (اگر چه نادر است)
کم شنوایی که به مرور زمان بدتر می‌شود.
مشکل خاص در شنیدن صداها و زمزمه‌های عمیق و ضعیف
مجبور می‌شوید آرام صحبت کنید؛ زیرا احساس می‌کنید صدایتان بلند است.
شنیدن صداهایی مانند وزوز یا زمزمه که از داخل بدن شما می‌آید (وزوز گوش)
صدای پس زمینه را خیلی زیاد می‌شنوید (برخلاف بسیاری از انواع دیگر کم شنوایی)

تشخیص اتواسکلروز چگونه است؟

اتواسکلروز گوش با استفاده از آزمایشات زیر تشخیص داده می‌شود:
تست‌های شنوایی: یک فرد مبتلا به اتواسکلروز معمولاً دچار افت شنوایی است که بر همه فرکانس‌ها (پیچ‌ها) تأثیر می‌ گذارد. کم شنوایی ممکن است ماهیت رسانایی یا مختلط داشته باشد. کم شنوایی رسانایی به دلیل وجود مشکل در قسمت‌های میانی یا بیرونی گوش ایجاد می‌شود. کم شنوایی مختلط، افت شنوایی هدایتی را با کم شنوایی که در نتیجه آسیب به گوش داخلی ایجاد می‌شود، ترکیب می‌کند.
سی تی اسکن: برای بررسی آسیب به عصب حلزون و هزارتو انجام می‌شود.

راههای درمان اتواسکلروز چیست؟

درمان اتواسکلروز بستگی به شرایط فرد، میزان علائم و تصمیماتی دارد که پزشک و فرد مبتلا می‌گیرند. روش‌های مختلفی که برای درمان و یا مدیریت اتواسکلروزیس استفاده شده است شامل موارد زیر می‌شود:

مراقبت های بعد از جراحی گوش چسبنده

تفاوت گوش چسبنده با عفونت گوش

از دست دادن شنوایی نیز می‌تواند از علائم عفونت گوش باشد. با این‌ حال، عفونت گوش و گوش چسبنده یکسان نیستند. برخلاف گوش چسبنده ،‌ عفونت گوش بسیار دردناک است و ممکن است با تب و ترشح مایع همراه باشد. عفونت گوش برای جلوگیری از کاهش شنوایی و آسیب به پرده گوش ، نیاز به درمان پزشکی دارد.

آیا التهاب گوش چسبنده یک معلولیت است؟

شواهد کافی برای نشان دادن ارتباط علمی بین گوش چسبنده و ناتوانی قابل توجه وجود ندارد.

التهاب گوش چسبنده در چه سنینی بیشتر دیده میشود؟

احتمال ابتلا به اتواسکلروز بیشتر در سنین 10 تا 45 سال بیشتر دیده شده است.

عوارض جراحی گوش چسبنده

معمولاً برای افرادی که بعد از اطلاع از بیماری اقدام به درمان می‌کنند، تا حدودی درمان می‌شوند و مشکل آنها بعد از استفاده از سمعک یا عمل جراحی بهتر خواهد شد؛ اما در صورتی که فرد نسبت به درمان بی‌توجه باشد، ممکن است بعد از 10 تا 15 سال شدت کم شنوایی به مرور افزایش پیدا کند و فرد در گذر زمان توانایی شنوایی را به طور کامل از دست بدهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر نگران شنوایی خود هستید به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. پزشک در مورد علائم شما می‌پرسد، گوش‌های شما را معاینه می‌کند، سابقه پزشکی شما را بررسی کرده و ممکن است چند آزمایش ساده شنوایی انجام دهد. اگر به پزشک عمومی مراجعه کنید و او مشکوک به مشکلی مانند اتواسکلروز باشد، شما را به متخصص گوش، حلق و بینی (ENT) یا متخصص شنوایی ارجاع خواهد داد. متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن آزمایش‌های شنوایی بیشتر و احتمالاً اسکن سر شما را برای کمک به شناسایی مشکل انجام می‌دهد.


آدرس مطب : شهریار ، خیابان ولیعصر ، کوچه رودکی ، ساختمان مروج ، طبقه دوم
نوبت دهی : 09303130848

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر علی رفسنجانی - متخصص جراحی زیبایی در شهریار