صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای گوش حلق و بینی / عفونت گوش میانی چیست؛ علائم و راههای درمان آن

عفونت گوش میانی چیست؛ علائم و راههای درمان آن

گوش، ارگانی بسیار مهم در بدن است که نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. سیستم شنوایی بسیار گسترده بوده و با قسمت های مختلف سر و گردن و بدن ارتباط دارد. اختلال ایجاد شده در این قسمت علاوه بر درگیر کردن سیستم شنوایی و تعادل می تواند به سایر قسمت های سر و گردن مانند مغز و مخچه و ساختارهای اطراف آن هم نفوذ کند. یکی از مشکلاتی که در این زمینه به وجود می آید، عفونت گوش است. این عفونت ها می تواند به دلایل مختلف و در بخش های مختلفی از گوش به وجود آید. زمانی که عفونت در گوش به وجود می‌ آید بسته به دلیل و شدت بروز آن علائمی را هم به همراه دارد. فرد باید در صورت ابتلا به عفونت گوش به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند تا بررسی های لازم روی گوش انجام شود. عفونت بخش های مختلف گوش در صورتی که رشد کنند و درمانی برای آنها در نظر گرفته نشود مشکلات جدی را برای فرد به همراه خواهند داشت. حتی در مواردی علاوه بر شنوایی باعث آسیب رسیدن به ساختارهای تعادلی و مخچه هم می شود.

عفونت گوش میانی چیست؟

عفونت گوش میانی زمانی اتفاق می‌ افتد که یک ویروس یا باکتری باعث شود قسمت پشت پرده گوش عفونی شود. این شرایط بیشتر در کودکان رایج است.

علت عفونت گوش میانی

در بیشتر موارد، پیش از عفونت گوش میانی، ابتدا یک عفونت ساده مانند سرماخوردگی وجود دارد. به دنبال این عفونت ساده گلو یا بینی، لوله استاش (یا همان شیپور استاش) متورم یا بسته می‌ شود. به همین دلیل، ترشحات مخاطی گوش میانی نمی‌ تواند تخلیه شود و در آن جا تجمع پیدا می‌ کند. تجمع این ترشحات مخاطی در گوش میانی، محیطی ایده آل را برای رشد و تکثیر عامل عفونی فراهم می‌آورد. بدین ترتیب، عفونت از حلق به گوش میانی گسترش پیدا می‌ کند. اگر لوزه سوم یا آدنوئید (بافت نرمی در انتهای دهان در حلق بینی) هم بزرگ شود، می‌ تواند باعث بسته شدن شیپور استاش گردد. اگر لوزه سوم یا آدنوئید علت عفونت گوش میانی به صورت مزمن یا مکرر باشد، می‌توان با یک عمل جراحی ساده آن را از بدن خارج نمود.
به طور کلی، نونهالان بیش از سایرین مستعد ابتلا به عفونت گوش میانی هستند. به دلیل:

علائم عفونت گوش میانی در کودکان

عفونت گوش میانی

علائم عفونت گوش میانی در بزرگسالان

علائم این عفونت گوش در بین بزرگسالان کمی متفاوت است. در زیر علائم عفونت گوش میانی در این گروه سنی لیست شده است :

راههای درمان عفونت گوش میانی

پاراستامول
ایبوپروفن یا سایر کاهنده های درد و تب، درمانی رایج به شمار می‌ رود.
معمولا برای کودکان، از آنتی بیوتیک استفاده نمی شود؛ ولی اگر علائم ماندگار یا شدید باشند، تجویز خواهد شد. وقتی علائم بیشتر از ۳ روز طول می‌کشد، پزشک شما به شما آنتی‌ بیوتیک را توصیه می‌ کند اگرچه اگر عفونت توسط یک ویروس ایجاد شده باشد، آنتی‌ بیوتیک آن را درمان نمی‌ کند درمورد بزرگسالان نیز، دکتر ممکن است برای شما آنتی‌ بیوتیک تجویز کند. بعضی از این آنتی‌ بیوتیک‌ ها ممکن است خوراکی و بعضی به صورت قطره گوش باشد. داروهای کاهش درد، مانند مسکن‌ها و داروهایی که برافروختگی را کاهش می دهد، ممکن است برای کاهش علائم استفاده شود. اگر شما هنوز علائم سرماخوردگی یا آلرژی را تجربه می‌کنید، پزشک شما ممکن است به شما استروئیدهای بینی، داروی رفع گرفتگی یا آنتی‌ هیستامین را توصیه کند.
تکنیک کمک‌ کننده دیگر، پاک کردن و تمیز کردن شیپور استاش است.این کار به کمک بینی شما انجام می‌ شود، به طوریکه دهان شما بسته است و این پاکسازی بسیار به آرامی، به کمک بینی انجام می شود. این کار هوا را به سمت شیپور استاش برده و به تخلیه آن کمک می‌ کند.

پیشگیری از عفونت گوش میانی

به طور قطع نمی توان از آن پیشگیری کرد؛ اما راهکارهایی برای کاهش ریسک گرفتن عفونت گوش میانی توسط کودک شما وجود دارد:

آیا عفونت گوش در بارداری خطرناک است؟

این عارضه در بارداری به دلایل مختلفی رخ می‌ دهد. معمولاً این مورد مشکل خاصی ایجاد نمی‌ کند و به راحتی قابل درمان است ؛ اما به‌ طور کلی در صورت ابتلا به هر عفونتی باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. اگر عفونت گوش درمان نشود، برای سلامتی مادر و کودک مضر است و در مواقع نادر باعث ایجاد عوارض جدی خواهد شد.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت گوش میانی

آموکسی سیلین اولین و مؤثرترین آنتی بیوتیک برای عفونت گوش بزرگسالان مبتلا به اوتیت میانی است. معمولاً این دارو باید 2 تا 3 بار در روز به مدت یک هفته مصرف شود. پس از این مدت علائم باید برطرف شوند. اگر آموکسی سیلین مؤثر نباشد، آگمنتین یک جایگزین رایج است. پنی سیلین نیز گزینه درمانی دیگری است؛ اما ممکن است افراد نسبت به آن آلرژی داشته باشند. در این صورت گزینه‌ های دیگری مانند آنتی بیوتیک های سفالوسپورین، مانند سفدی نیر یا سفپودوکسیم توصیه می‌شوند. همچنین آزیترومایسین نیز میتواند مؤثر باشد. بزرگسالان مبتلا به گوش شناگر همچنین می‌توانند از طریق قطره‌های آنتی بیوتیک، عفونت گوش را درمان کنند. آنتی بیوتیک فقط می‌تواند عفونت‌های باکتریایی را درمان کند و تأثیری در درمان عفونت‌های ویروسی نخواهد داشت.
آنتی بیوتیک برای عفونت گوش کودکان مانند بزرگسالان شامل آموکسی سیلین میباشد. برای کودکان بالای دو سال می‌ توان از کوآموکسی کلاو، اریترومایسین و کوتریموکسازول نیز استفاده کرد. در کنار داروهای خوراکی قطره های آنتی بیوتیک مثل قطره پلی میکسین و قطره سیپروفلوکساسین نیز برای درمان عفونت گوش کودکان تجویز خواهد شد. اگر عفونت حاد باشد از سفیکسیم برای درمان آن استفاده می‌ شود.

عوارض عفونت گوش میانی

عوارض جدی عفونت گوش میانی (اوتیت میانی) بسیار نادر است؛ اما در نوزادان ممکن است خطرناک باشند؛ زیرا سیستم ایمنی آنها هنوز در حال رشد است. در کنار عوارضی مانند وزوز گوش، برخی از عوارض اصلی مرتبط با عفونت گوش میانی عبارتند از:

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر تنها علامت شما گوش‌ درد است، بهتر است قبل از مراجعه به پزشک ۱ یا ۲ روز صبر کنید. بعضی وقت‌ها عفونت گوش به‌ خودی‌خود حل می‌شود؛ اما اگر درد بهتر نمی‌ شود یا شما در حال تب کردن هستید، بهتر است هرچه زودتر پزشک خود را ببینید. اگر این مایع درحال خارج شدن از گوش باشد، یا مشکل شنوایی داشته باشید، به دارو درمانی نیاز دارید.
در مورد کودک اگر: