صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی زیبایی بینی / گرفتگی و آبریزش بینی بعد از عمل

گرفتگی و آبریزش بینی بعد از عمل

یکی از عمل های زیبایی رایج و پرطرفدار، عمل رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی است. این عمل برای از بین بردن عیب های ظاهری و مشکلات تنفسی فرد از راه بینی انجام می شود. آبریزش بینی بعد از عمل واکنشی طبیعی است که بینی به ‌منظور دفع مایعات اضافی انجام می‌دهد، لذا اگر مبتلا به این عارضه شدید جای نگرانی وجود ندارد و می‌توانید اطمینان حاصل کنید که خطری شما را تهدید نمی‌کند.آبریزش بینی، یک عارضه جانبی دراز مدت در رینوپلاستی محسوب نمی شود و معمولاً بعد از گذر یک ماه، به طور کامل رفع می شود. اگر آبریزش بینی بعد از عمل بینی، برای بیشتر از یک ماه ماندگار باشد، ممکن است عواملی از قبیل عوامل آلرژی زا یا حساسیت، علت ایجاد آن بوده و در این شرایط، درمان های خاصی مورد نیاز می باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت آبریزش بینی بعد از عمل بین

در طول عمل بافت‌ها دستکاری می‌شوند. مخاط بینی متورم و تحریک‌پذیر می‌گردد و به همین دلیل آبریزش به شکل موقت روی می‌دهد. علاوه بر التهاب بافت‌ها، علت آبریزش بعد از جراحی بینی می‌تواند داروهای بی‌حسی و یا بیهوشی که در طول عمل استفاده شده‌اند باشد. اگر چه آبریزش بینی بعد از عمل بینی طبیعی است؛ اما مدت آن محدود است و پس از چند هفته با کاهش تورم بینی برطرف می‌شود. با این حال این احتمال هم وجود دارد که شما دچار آلرژی و سرماخوردگی شوید و بخشی از آبریزش بعد از جراحی بینی شما به این دلیل باشد. در این موارد جراح بینی داروهای سرماخوردگی و آلرژی را، علاوه بر داروهای معمول عمل بینی ، برای شما تجویز می‌کند.

درمان آبریزش بینی بعد از جراحی بینی

به منظور جلوگیری از این مورد و کاهش احتمال بروز آبریزش بینی پیشنهاد می شود در فصل گرما که احتمال سرما خوردگی کمتر است برای رینوپلاستی اقدام کنید و پس از جراحی در معرض مستقیم سرمای کولر قرار نگیرید. همچنین اگر فردی از نزدیکان شما سرما خورده است از او بخواهید تا از شما فاصله بگیرد.
اگر به هر علت پس از رینوپلاستی، به سرماخوردگی دچار شدید، جهت برطرف کردن آبریزش ناشی از آن، به هیچ عنوان خودسرانه دارو مصرف نکنید . در این شرایط لازم است که به پزشک مراجعه کنید.
در صورتی که آبریزش بیش از 1 الی 2 ماه طول بکشد، ممکن است دلیلی جز رینوپلاستی داشته باشد.
افرادی که پس از رینوپلاستی از آبریزش بینی رنج می برند، برای درمان آن می توانند از قطره های سدیم کلراید مخصوص بینی استفاده کنند. این قطره ها به برطرف کردن هرگونه آبریزش و ترشح از بینی کمک می کنند.
در صورت تشدید آبریزش و ترشح بینی که بیشتر در افرادی که به حساسیت دچار هستند، شایع می باشد، می توانید از اسپری آنتی هیستامین مخصوص بینی استفاده کنید. همچنین مصرف قرص های آنتی هیستامین می تواند برای برطرف سازی این شرایط، مؤثر واقع شود.
مؤثرترین درمان برای آبریزش بینی پس از جراحی ، شستن آن با سرم است. توصیه می شود بینی خود را 4 مرتبه در روز با استفاده از سرم شسته و تمیز نمایید. بدین صورت آلودگی های وارد شده به بینی و هر عامل خارجی دیگر که سبب آبریزش می شود، از بین خواهد رفت.
گاهی اوقات آبریزش بینی یا ترشحات آن ممکن است خونی باشند. در صورتی که فرد مخاط بینی را خارج کند، سبب تحریک مویرگ های آن شده و شاهد خارج شدن خون از بینی خواهد بود. عطسه کردن نیز یکی دیگر از علت های آن می باشد، بنابراین بهتر است به مدت 2 الی 4 هفته یا بیشتر بینی خود را دستکاری نکنید و تنها با استفاده از سرم آن را تمیز کنید.
در برخی موارد دیده شده است که به دلیل ساختار حساس بینی فرد، حتی سال ها پس از انجام جراحی ممکن است با یک عامل تحریک کننده ملایم، بینی فرد به صورت آبریزش نسبت به آن، به سرعت واکنش نشان دهد.

گرفتگی و آبریزش بینی بعد از عمل

بعد از جراحی بینی چه مدت آبریزش بینی ادامه دارد؟

به طور معمول گرفتگی و آبریزش بینی بعد از عمل ممکن است تا دو ماه طول بکشد؛ اما بعد از آن بهبود می‌یابد. اگر این شرایط بهبود نیافت نیاز به برسی‌های بیشتر است؛ چون این نوع آبریزش نمی‌تواند با رینوپلاستی توجیه گردد، بلکه ممکن است با آلرژی یا مشکلات دیگر در ارتباط باشد.

آیا آبریزش بعد از عمل خطرناک است؟

آبریزش بعد از جراحی بینی یکی از عوارض طبیعی عمل است و خطری ندارد. با این حال اگر طول بکشد و چندین ماه ادامه داشته باشد باید حتما پیگیری شود. در موارد نادری ممکن است آبریزش زیاد و طولانی مدت با برخی از عوارض ناشی از عمل بینی یا رینوپلاستی در ارتباط باشد.

درمان آبریزش بینی بعد از عمل

اگر آبریزش بیش از 3 ماه طول بکشد، باید به پزشک مراجعه نمایید. در غیر این صورت موارد زیر می‌تواند به شما جهت رفع این عارضه کمک کند:

نکات مهم مراقبتی برای آبریزش بینی بعد از عمل جراحی

نکات مختلفی وجود دارد که توصیه می کنیم بعد از بروز آبریزش بینی بعد از جراحی بینی به آنها توجه کنید تا با مشکل مواجه نشوید. یکی از مهم ترین توصیه ها و مراقبت ها در هنگام بروز آبریزش بینی این است که هرگز بینی خود را دستکاری نکنید و از هر گونه اعمالی که سبب فشار آوردن به بینی می شود تا حداقل دو الی چهار هفته خودداری کنید.
در این مدت زمان هم بایستی با دهان باز عطسه کنید تا به بخیه و سایر ساختار های بینی فشار وارد نشود. این موضوع می تواند سبب شود که آبریزش بینی شروع شود. همچنین یک سری مواد هستند که حساسیت زا و محرک می باشند که از جمله آنها می توان به ادویه جات و فلفل اشاره نمود که می تواند سبب ایجاد خارش در بینی و بروز عطسه شود، بنابراین تا حد ممکن بایستی از این مواد دوری به عمل آید. همچنین افرادی که در فصل بهار اقدام به جراحی بینی می کنند، باید از تماس با گرده های گل خودداری به عمل آورند؛ زیرا در غیر این صورت احتمال بروز حساسیت وجود خواهد داشت.
در مواقعی که دچار آبریزش بینی بعد از جراحی بینی شدید، هرگز ترشحات بینی را به سمت داخل نکشید و یا از فین کردن نیز خودداری کنید. این دست از اقدامات سبب بروز فشار بسیار زیادی به بینی شما می شود و می تواند خونریزی به وجود آورد و یا به سایر ساختار های بینی آسیب وارد کند.
همچنین بهتر است به منظور درمان و مراقبت از آبریزش بینی بعد از جراحی بینی از مصرف قهوه، نوشیدنی های کافئین دار، مشروبات الکلی و استعمال دخانیات و… خودداری کنید؛ زیرا این اقدامات می تواند سبب شود تا میزان آب بدن افراد کاهش یابد و این کاهش مایعات بدن، منجر به غلیظ شدن ترشحات و مخاط بینی می شود.

عوارض آبریزش بینی بعد از عمل

آبریزش بینی بعد از جراحی زیبایی بینی حداکثر تا ۲ ماه همراه با دیگر عارضه‌ها بهبود می‌یابد و هیچ‌گونه جای نگرانی نیست. اگر پس از گذشت چند ماه همچنان آبریزش بینی ادامه داشت مشکل از حساسیت و آلرژی در فرد است و باید برای جلوگیری از ادامه روند آبریزش بینی به پزشک متخصص مراجعه نمود.

آیا آبریزش بینی بر نتیجه نهایی رینوپلاستی تأثیر می گذارد؟

به‌ طور‌کلی آبریزش بینی پیامدی بی‌خطر است که به خودی خود یک تهدید جدی برای نتیجه عمل جراحی محسوب نمی‌شود؛ اما نحوه برخورد شما با این عارضه می‌تواند بر نتیجه کار اثرگذار باشد. با رعایت نکاتی که پیش‌تر ذکر کردیم می‌توانید از این دوره به خوبی عبور کرده و به نتیجه مطلوبتان از جراحی دست یابید.


آدرس مطب : شهریار ، خیابان ولیعصر ، کوچه رودکی ، ساختمان مروج ، طبقه دوم
نوبت دهی : 09303130848

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر علی رفسنجانی - متخصص جراحی زیبایی در شهریار