صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی زیبایی بینی / آیا عطسه و سرفه بعد از عمل جراحی بینی خطرناک است ؟

آیا عطسه و سرفه بعد از عمل جراحی بینی خطرناک است ؟

یکی از مشکلاتی که افراد بعد از عمل جراحی بینی تجربه می‌کنند، عطسه و سرفه است. عطسه بعد از عمل بینی فشار بسیار زیادی را به مجاری تنفسی و قفسه سینه تحمیل می‌کند. این موضوع می تواند باعث تغییر شکل و فرم بینی بعد از عمل جراحی و کبودی صورت یا پارگی مویرگ ها شود. جهت پیشگیری از عوارض عطسه و سرفه بعد از عمل بینی، توصیه می‌شود در مورد عطسه و سرفه بعد از عمل جراحی بینی تحقیق کنید و اطلاعات کافی را در این زمینه از جراح بینی خود دریافت نمائید.

آنچه در این مطلب میخوانید

آیا عطسه بعد از عمل بینی طبیعی است ؟

معمولاً پس از عمل جراحی زیبایی بینی، تامپون یا سیلیکون‌ هایی در بینی قرار داده می‌شود که احساس عطسه را تشدید می‌کند. عطسه بعد از عمل بینی مخصوصاً در افرادی که سابقه‌ی آلرژیک دارند کاملا طبیعی است و امکان دارد شدید‌تر باشد متخصصان گوش و حلق و بینی اعتقاد دارند که هنگام عطسه نباید دهان و بینی را بسته نگه داشت، زیرا این کار می تواند عواقبی خطرناک به همراه داشته باشد.

نگه داشتن عطسه بعد از عمل بینی

سعی کنید تا دو هفته پس از عمل بینی از قرار گرفتن در معرض عوامل حساسیت زا که باعث عطسه یا سرفه می شوند خودداری نمائید.

عطسه و سرفه صحیح بعد از عمل بینی

خمیازه بعد از عمل بینی

خمیازه کشیدن یکی از واکنش‌های کاملاً طبیعی و غیر ارادی بدن است از آنجایی که این واکنش غیر ارادی است، نمی‌توان از بروز آن جلوگیری کرد اما می‌توان خمیازه کشیدن را کنترل کرد افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام می دهند باید سعی کنند هنگام خمیازه دهانشان بسته نباشد. با این کار فشار اصلی از روی بینی برداشته می‌شود و بیشترین فشار از راه دهان خارج می‌شود.

علت عطسه های مکرر بعد از عمل بینی

نحوه صحیح عطسه و سرفه پس از عمل جراحی بینی

در هنگام عطسه کردن دهان‌تان را کاملا باز نگه دارید. باز بودن دهان موجب می‌شود تا حجم زیادی از هوا از طریق دهان خارج شود و کم‌ترین فشار به بینی و سر و صورت وارد شود.
در هنگام سرفه دهان‌تان را باز نگه دارید و با فراهم کردن شرایط برای تحمیل کمترین فشار، سرفه کنید. سعی کنید سرفه‌های ریز و کوچک کنید تا خارش انتهای حلق و گلو را کاهش دهید و ریسک بروز سرفه ‌های شدید را کاهش دهید.

عوارض سرفه وعطسه بعد از عمل جراحی بینی

شدت سرفه و عطسه بعد از جراحی زیبایی بینی می‌تواند منجر به خونریزی، ایجاد لخته، درد، کبودی و تورم در ناحیه‌ صورت و بخصوص بینی شود. از سوی دیگر ممکن است موجب تغییر شکل، افتادگی و چروک شدن بینی نیز بشود، البته احتمال آن بسیار کم است.

درمان سرفه بعد از عمل جراحی بینی

قرص و داروی ضد آلرژی بعد از عمل جراحی بینی یکی از درمان های موثر جهت رفع عطسه و سرفه بعد از عمل جراحی بینی می باشد.
اگر سابقه آلرژی دارید، از داروهای ضد حساسیت استفاده کنید تا ریسک بروز واکنش‌هایی مثل عطسه و سرفه را کاهش دهید. سعی کنید در هوای سرد و مقابل باد کولر قرار نگیرید. عطسه كردن بعد از عمل بيني معمولا بر اثر ترشحات سینوسی افزایش پیدا می‌کند. همچنین مصرف داروهای تقویت کننده بدن ریسک ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می دهد و همین امر در کنترل پیامدهای ناشی از سرفه و عطسه كردن بعد از عمل بيني موثر است.


آدرس مطب : شهریار ، خیابان ولیعصر ، کوچه رودکی ، ساختمان مروج ، طبقه دوم
نوبت دهی : 09303130848

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :علی کریمیان [ 1402-07-17 ]
من یک هفته بعد از عمل بینیم سرما خوردم وخیلی ناجور بود همش عطسه و سرفه داشتم ولی خدا روشکر اتفاقب نیفتاد ولی خیلی درد داشتم

کریمی [ 1402-07-17 ]
سلام خسته نباشید بینی من گوشتی و بزرگه و یکم انحراف داره امکان داره بد از جراحی خوب نشه و به حالت قبل برگرده؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر علی رفسنجانی - متخصص جراحی زیبایی در شهریار