صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی زیبایی بینی / برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل؛ علل و راهکارهای موثر

برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل؛ علل و راهکارهای موثر

بسیاری از افراد به دلیل ناراضی بودن از ظاهر بینی خود و برای برطرف کردن نواقص بینی به جراحی بینی روی می آورند که در نهایت منجر به ایجاد تغییراتی در بینی فرد خواهد شد؛ اما همانگونه که همه ی جراحی های زیبایی دارای نکات مثبت و منفی می باشند، این جراحی نیز مستثنی نبوده و دارای عوارضی نیز می باشد که یکی از این عوارض برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل می باشد و به دلایل مختلفی ممکن است این عارضه پدیدار شود. برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل یکی از مشکلاتی است که افراد بسیار کمی ممکن است بعد از جراحی رینوپلاستی با آن مواجه شوند. این مشکل بیشتر در عمل بینی‌های استخوانی مشاهده می‌شود، به این دلیل که در زمان جراحی به احتمال زیاد با مشکل استئوتومی و یا همان برش و شکستن کنترل شده استخوان بینی، مواجه می‌شوند. باید بدانید که جای هیچ گونه نگرانی در این مورد وجود ندارد و معمولاً این مسئله بعد از گذشت چند ماه از عمل به طور کامل از بین می‌رود. روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند به روند بهبودی و رفع این عارضه کمک کند که در ادامه به توضیح کامل آن خواهیم پرداخت.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل

برآمدگی بینی بعد از عمل جراحی زیبایی بینی ممکن است علل مختلفی داشته باشد که از جمله مهم‌ ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

از جمله مهم‌ ترین دلایل برآمدگی پل بینی بعد از عمل، تورم بافت بینی است. به‌ عبارتی کم بودن سرعت ترمیم و بهبود تورم بافتی در قسمت مذکور نسبت به سایر قسمت‌ها، موجب نمایش برآمدگی می‌شود. معمولاً پزشکان بازه‌ی زمانی یک ‌سال را برای کاهش تورم بینی در نظر می‌گیرند و در صورتی‌ که پس از گذشت این زمان، همچنان برآمدگی استخوان بینی وجود داشت، اقدامات درمانی را انجام می‌دهند.

یکی دیگر از دلایل برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل، ایجاد شدن پینه در محلی است که استخوان برش داده شده است. در حقیقت در هنگام جراحی بینی، استخوان‌ ها برش داده می‌شوند و در زمان جوش خوردن استخوان بینی بعد از عمل ممکن است پینه تشکیل شود.

معمولاً اگر برآمدگی استخوان بیش از یک سال به‌طول انجامد، علت وجود استخوان اضافی است. این برجستگی‌ها خود ‌به ‌خود از بین نمی‌روند و باید حتماً برای درمان آنها به پزشک مراجعه نمایید.

چه عواملی می‌ تواند خطر برآمدگی استخوان بینی را افزایش دهد؟

تجربه جراح، تکنیک‌های جراحی مورد استفاده و نحوه مراقبت‌های پس از جراحی می‌توانند تأثیرگذار باشند. عوامل دیگر مانند ویژگی‌های فیزیکی بینی و پیشینه بیمار نیز ممکن است نقش داشته باشند.

آیا قوز بینی بعد از عمل برمیگردد؟

پاسخ به این سؤال بستگی به موارد متعددی دارد. به‌ عنوان مثال ممکن است برآمدگی روی استخوان بینی بعد از عمل ناشی از وجود استخوان باشد. در این حالت پزشک متخصص یا عمل جراحی ترمیمی یا سوهان کشیدن را پیشنهاد می‌کند و قوز بینی به‌طور کامل رفع می‌شود؛ اما در برخی موارد به‌خصوص در جراحی بینی‌ های گوشتی که پوست ضخیم‌ تر است، بهبود تورم ممکن است به زمان بیشتری احتیاج داشته باشد. به همین دلیل بسیاری از افراد حس می‌ کنند که بینی آنها پس از عمل قوز دارد. در این گونه موارد معمولاً تورم پس از مدتی کاهش می‌یابد؛ اما حتماً باید با پزشک متخصص هم مشورت کنید.

بر آمدگی استخوان بینی بعد از عمل

عوامل موثر در بازگشت قوز بینی بعد از عمل

عوامل متعددی ممکن است بر بازگشت قوز بینی بعد از عمل زیبایی مؤثر باشند که برخی از آنها عبارتند از:

زمان بهبود برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل چقدر است؟

بعد از عمل جراحی بینی حدوداً یک سال به بدن فرصت داده می‌ شود تا بتواند تورم ناشی از جراحی را التیام بخشد. البته در برخی موارد پزشک متخصص تشخیص می‌دهد که برای تسریع روند التیام تورم از کورتیکواستروئید‌ها (کورتون) استفاده شود.

آیا برآمدگی استخوان بینی مستلزم جراحی دوباره است؟

شرایط مختلفی وجود دارد که جراحی مجدد ممکن است بهترین انتخاب درمانی باشد. بعد از جراحی زیبایی بینی، گاهی اوقات ممکن است برآمدگی روی بینی ایجاد شود، این می تواند در نتیجه ریزش جزئی غضروف تیغه بینی متصل پس از برداشتن یا رشد بعد از جراحی بین باشد. برآمدگی روی بینی را می توان با برداشتن استخوان و امتداد غضروف از روی پل بینی درمان کرد.

درمان برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل

همانطور که ذکر کردیم در صورتی که برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل بیشتر از یک سال طول بکشد، افراد حتماً باید برای درمان ان اقدام کنند که درمان این عارضه با توجه علت بروز و ایجاد آن متفاوت می باشد که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد:

درمان برآمدگی به علت تورم

در صورتی که علت ایجاد برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل توسط پزشک متخصص تورم تشخیص داده شود، یکی از راه های درمان آن اجازه دادن به بدن برای بازسازی و ترمیم آن می باشد. برای کمک به افزایش سرعت بهبودی و کاهش تورم نیز امکان دارد که پزشک متخصص، تزریق کورتیکواستروئیدها مانند کورتون را نیز تجویز کنند. از جمله روش های دیگری که می توان برای کاهش تورم انجام داد، چسب زدن بینی بعد ار عمل می باشد که با ایجاد فشار بر روی تورم منجر به انسجام کلاژن ناحیه بخیه شده و در نهایت تورم را کاهش خواهد داد.

درمان برآمدگی به علت تشکیل پینه

همانطور که ذکر کردیم یکی از علت های ایجاد برآمدگی استخوان بینی بعد از عمل، تشکیل پینه در ناحیه استخوان برش خورده می باشد که در صورت تشخیص پزشک متخصص برای بروز این عارضه به این علت، تنها راه درمان منتظر ماندن در بازه زمانی چند ماه به منظور کوچک تر شدن پینه می باشد.

درمان برآمدگی به علت ایجاد استخوان اضافی

در صورت تشخیص بروز این عارضه به علت ایجاد استخوان اضافی، می توان از دو روش درمانی برای برای کاهش آن استفاده کرد که یکی از این روش ها سوهان کشیدن بینی پس از جراحی می باشد و یکی از روش های دیگر نیز در صورتی که ورم استخوان بینی زیاد باشد جراحی ترمیمی بینی می باشد. البته به غیر از این روش های تهاجمی، روش های غیرتهاجمی نظیر تریق ژل، تزریق چربی و لیفت بینی با نخ نیز وجود دارد.

در کلینیک پوست و زیبایی دکتر علی رفسنجانی علاوه بر خدمات جوانسازی پوست مانند تزریق بوتاکس ، تزریق ژل و لیفت صورت انواع جراحی های زیبایی و ترمیم بینی ( رینوپلاستی ) و جراحی زیبایی پلک ( بلفاروپلاستی ) با بهترین نتایج قابل انجام است .


آدرس مطب : شهریار ، خیابان ولیعصر ، کوچه رودکی ، ساختمان مروج ، طبقه دوم
نوبت دهی : 09303130848

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر علی رفسنجانی - متخصص جراحی زیبایی در شهریار