صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جراحی زیبایی بینی / ورزش و فعایت های بدنی بعد از عمل بینی

ورزش و فعایت های بدنی بعد از عمل بینی

افراد برای تغییر ظاهر بینی خود تصمیم به عمل بینی یا رینوپلاستی می گیرند. این عمل اکثراً جنبه ی زیبایی داشته و برای زیبایی ظاهری بینی، مانند برداشتن یک برآمدگی انجام می شود یا ترمیم راه های هوایی مسدود شده (عمل انحراف بینی ) از لحاظ درمانی صورت می گیرد. فرد بعد از جراحی بینی در دوران نقاهت به سر می برد و لازم است که از انجام یکسری فعالیت ها پرهیز شود. بسیاری از کسانی که عمل بینی انجام می دهند تمایل دارند فعالیت های عادی خود را در اسرع وقت پس از رینوپلاستی از سر بگیرند. با این حال هر کاری که با بدن خود انجام می دهید می تواند بر میزان بهبودی صورت شما تأثیر بگذارد. بافت داخل بینی شما بعد از جراحی نرم هستند و به بهبودی نیاز دارد و همچنین به شدت مستعد خونریزی هستند. انجام ورزش بعد از عمل بینی می تواند در بهبودی شما اختلال ایجاد کند. از آنجا که ورزش باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود و می تواند باعث خونریزی بینی، کبودی و یا بروز عوارض دیگر بعد از جراحی شود. بهترین زمان شروع ورزش بعد از عمل بینی وقتی است که التهاب و ورم بینی به طور کامل بهبود پیدا کرده باشد و هیچ اثری از کبودی روی صورت بیمار وجود نداشته باشد. از همه مهم‌تر اینکه مسیر تنفسی بیمار مشکلی نداشته باشد و بتواند به خوبی نفس بکشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

چرا ورزش سنگین و فعالیت بدنی بعد از عمل بینی محدودیت دارد؟

در دوران نقاهت بعد از جراحی بدن فرد ضعیف می‌شود و توان و انرژی برای انجام فعالیت‌های سنگین و تحرک را ندارد. از طرف دیگر کسی که عمل بینی انجام داده است اگر بخواهد حرکت ورزشی انجام دهد و فعالیت سنگین بکند احتمال اینکه محل جراحی خونریزی کند یا لخته خون در آن ایجاد شود زیاد است. علاوه بر این موارد در دوران نقاهت عمل بینی، نفس کشیدن برای فرد سخت است و ورزش کردن نیاز به تنفس راحت و سریع دارد. پس با ورزش و تحرک بدنی در روزهای ابتدایی بعد از عمل سلامت فرد و موفقیت جراحی به خطر می‌افتد. حتی ممکن است عوارض جبران ناپذیری برای فرد ایجاد شود.

چه مدت بعد از عمل بینی میتوان ورزش کرد؟

واقعیت این است زمان ورزش بعد از عمل بینی به وسعت جراحی و نوع ورزش مورد نظر بستگی دارد. به برخی از افراد که جراحی‌ بینی سختی را پشت سر گذاشته‌ اند توصیه می‌ شود استراحت مطلق داشته باشند و روز بعد از عمل فعالیت سبک و حتی پیاده‌ روی هم انجام ندهند؛ زیرا ممکن است هر ورزش یا فعالیت هر چند اندک موجب فشار به بیمار و ایجاد خونریزی شود و عوارضی را ایجاد کند. همچنین لازم است بدانید فعالیت‌های ورزشی سبک را در بازه‌ ی زمانی کوتاه‌ تری از عمل بینی می‌ توان شروع کرد؛ اما ورزش‌ های رزمی و سنگین را حتی تا یک سال بعد از عمل هم باید به تأخیر انداخت.

ورزش بعد از عمل بینی

شرایط پیاده روی بعد از جراح بینی

بیمارانی که روز بعد از جراحی سرگیجه و سردرد نداشته باشند و توان بلند شدن از جای خود را داشته باشند می‌توانند حدود ده دقیقه در روز پیاده‌ روی کنند. راه رفتن باعث می‌شود جریان خون در بدن بهبود پیدا کند و تورم ناحیه‌ی جراحی در مدت زمان کوتاه‌ تری بهبود پیدا کند. البته برای انجام پیاده‌ روی باید به خاطر داشته باشد که سرعت برداشتن قدم‌ها به صورتی نباشد که ضربان قلب بالا رود. همچنین مدت زمان پیاده‌ روی در روزهای اول فقط ۵ دقیقه باشد و به مرور تا ۱۵ یا ۲۰ دقیقه مطابق با نظر پزشک افزایش پیدا کند.

چه نوع کار یا ورزشی بعد از عمل بینی ممنوع است؟

بعد از عمل بینی، بهتر است از ورزش های شدید خودداری کنید تا احتمال خونریزی و التهاب را کاهش دهید. همچنین از ورزش هایی که به تنفس شما فشار می آورند و ایجاد تعرق زیاد می کنند نیز باید متوقف شود. از جمله ورزش هایی که باید به مدت ۱ تا ۳ ماه (یا حتی بیشتر) پس از عمل بینی اجتناب شود، عبارتند از:

خطراتی که ورزش پس از جراحی بینی به دنبال دارد؟

بیمارانی که علی‌ رغم توصیه‌های جراح بینی خود بدون طی کردن دوره نقاهت عمل بینی به ورزش کردن بعد از عمل بینی ادامه می‌ دهند، با خطرات زیادی روبرو هستند. برخی از این عوارض احتمالی شامل موارد زیر است:

ورزش های مجاز در ماه اول بعد از عمل بینی

در ماه اول شما تنها مجاز به انجام پیاده روی سبک در مدت زمان کوتاهی هستید. در این دوران به هیچ عنوان نباید فعالیت هایی انجام دهید که سبب افزایش ضربان قلب و فشار خون شود.

ورزش های مجاز در ماه دوم بعد از عمل بینی

میزان فعالیت شما در این دوران باید بین 0 الی 25 درصد باشد. در صورتی که قبلاً ورزش بدنسازی انجام می داید، می توانید تمرینات قبلی خود را با شدت 25 درصد انجام دهید؛ اما در حین ورزش کردن بعد از عمل بینی باید به موارد زیر توجه داشته باشید :


ورزش های مجاز در ماه سوم بعد از عمل بینی

باید میزان فعالیت شما در این دوران بین 25 الی 50 درصد باشد. برای جلوگیری از آسیب دیدن باید از بلند کردن وزنه های سنگین خودداری نمایید و شدت حرکات شما باید 50 درصد حرکات تمرینی در گذشته باشد. از خم کردن سر و دویدن در این دوران باید خودداری نمایید.

ورزش های مجاز در ماه چهارم بعد از عمل بینی

میزان فعالیت ها در این دوره تا 75 درصد افزایش پیدا می کند. در این دوران نیز دقت کنید که همچنان محدودیت هایی وجود دارد و شدت فعالیت ها نباید به اندازه تمرینات بدنی در گذشته باشد.

ورزش های مجاز در ماه پنجم بعد از عمل بینی

در این دوره می توانید از وزنه های سنگین استفاده کنید. همچنین انجام حرکات کششی، خم شدن و سایر حرکات یوگا بلامانع است. تنها باید توجه داشته باشید که اگر در انجام هر نوع فعالیت احساس فشار و گزگز کردن بینی داشتید، از انجام آن فعالیت خودداری نمایید. دقت کنید که فشار آوردن به خود موجب افزایش تورم در بینی می شود و خطر خونریزی را در پی دارد. لازم به ذکر است که انجام فعالیت های ورزشی تماسی و ورزش هایی که با توپ همراه است تا پایان ماه ششم ممنوع می باشد.

در کلینیک پوست و زیبایی دکتر علی رفسنجانی علاوه بر خدمات جوانسازی پوست مانند تزریق بوتاکس ، تزریق ژل و لیفت صورت انواع جراحی های زیبایی و ترمیم بینی ( رینوپلاستی ) و جراحی زیبایی پلک ( بلفاروپلاستی ) با بهترین نتایج قابل انجام است .


آدرس مطب : شهریار ، خیابان ولیعصر ، کوچه رودکی ، ساختمان مروج ، طبقه دوم
نوبت دهی : 09303130848

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر علی رفسنجانی - متخصص جراحی زیبایی در شهریار
سرطان لاله گوش علل علائم درمانسرطان لاله گوش علل علائم درمان
تاریخ انتشار : 1402-12-14