صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای گوش حلق و بینی / سرطان لاله گوش علل علائم درمان

سرطان لاله گوش علل علائم درمان

با وجود گسترش انواع سرطان در دنیای امروز، شاید نوعی از بیماری را کمتر درمورد آن شنیده باشید که سرطان گوش (Ear Cancer) است. سرطان گوش یکی از انواع سرطان می باشد که به شیوه های مختلفی رخ می نماید. در برخی موارد این بیماری در بخش خارجی پوست گوش ایجاد می شود و در برخی دیگر از موارد در لایه های درونی تر گوش همچون مجرای گوش ایجاد شده و همچنین این بیماری می تواند سایر اجزای درونی گوش همچون لاله گوش، استخوان بالای گوش که به عنوان استخوان گیجگاهی شناخته می شود، استخوان شنوایی و استخوان پشت گوش را درگیر کند. سرطان گوش یک بیماری بسیار نادر است که در افراد اتفاق می افتد. اگرچه سرطان گوش بیشتر در افراد بیش از ۶۰ سال سن رخ می دهد؛ اما امکان ابتلا به آن در هر سنی وجود دارد. سرطان گوش می تواند به وسیله جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی درمان شود، البته بسته به این که بیمار به چه نوع سرطان گوشی مبتلا شده باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت سرطان گوش

علت سرطان لاله گوش نامشخص است؛ اما عوامل خاصی می توانند خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهند. عواملی که خطر سرطان لاله گوش را افزایش می دهند عبارتند از:

علائم سرطان گوش

علائم سرطان لاله گوش به محل ایجاد تومور بستگی دارد؛ اما به طور کلی برخی از علائم سرطان لاله گوش عبارتند از:

سرطان لاله گوش

تشخیص سرطان گوش

مجموعه روش های شناختی برای تشخیص سرطان گوش شامل موارد زیر است:

اتوسکوپی معاینه گوش با استفاده از پرتو نور جهت دار است. در طی اتوسکوپی، بافت ها برای درمان بعدی گرفته میشوند.

توموگرافی کامپیوتری، توموگرافی گسیل پوزیترون. این روش ها به شما امکان میدهد یک تصویر سه بعدی از نئوپلاسم بدست آورید.
این روش ها امکان تشخیص بیماری را در مراحل اولیه می دهد.

انواع سرطان لاله گوش

انواع مختلفی از سرطان بخش لاله گوش وجود دارند که یا وابسته به پوست یا بخش‌های دیگر گوش هستند. برای درک بهتر، نگاهی به ادامه مطلب داشته باشید:

سرطان لاله گوش بزرگ، خارجی‌ترین بخش اپیدرم یعنی لایه‌ سلول‌های قاعده‌ای پوست را درگیر می‌ کند.

بافت روپوست یا سلول‌ های سنگفرشی لاله گوش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. رایج‌ ترین نوع سرطان گوش است و تا اعماق پوست را درگیر می‌کند. احتمال اینکه بافت غیرپوستی را درگیر کند بسیار بالا است. طبق مطالعات انجام شده، حدود ۱۵ درصد احتمال شیوع به غضروف گوش را دارد.

سلول‌های ملانین‌‌ دار یا رنگدانه‌ های پوستی را سرطانی می‌کند. باعث قهوه‌ای شدن رنگ پوست در زیر آفتاب می‌شوند. سرطان لاله گوش از نوع ملانوما نسبت به انواع دیگر سرطان گوش نادرتر است؛ اما خطر بیشتری دارد.

آدنوئید سیستیک کارسینوما Adenoid cystic carcinoma نوعی سرطان بسیار نادر است که غدد بزاقی و گوش را درگیر می‌کند. تنها ۵ درصد از کل سرطان‌های مرتبط با مجرای خارجی گوش را شامل می‌شود.

رشد بدخیم سلول‌ ها در غدد بنا گوشی به مجرای گوش منتقل می‌شود. این غدد بزرگترین غدد بزاقی در بدن هستند.

تاثیر سرطان لاله گوش بر شنوایی

سرطان لاله‌ گوش (auricular cancer) بخش خارجی گوش را درگیر می‌کند و با سرطان پوست در بخش لاله گوش آغاز می‌شود. سپس کانال گوش و دیگر بخش‌های سیستم شنوایی را نیز درگیر می‌ کند. عدم درمان سرطان لاله گوش منجر به ناشنوایی می‌شود.

انتخاب نوع درمان سرطان لاله گوش

گروهی متشکل از متخصصان سرطان و مجاری گوش حلق و بینی نوع درمان را تعیین می‌کنند. رویکرد درمانی انتخابی به عوامل زیر وابسته است:

درمان سرطان لاله گوش

رایج ترین درمان های سرطان لاله گوش پرتو درمانی، جراحی و شیمی درمانی است که با توجه به شرایط بیمار به تشخیص بیمار انجام می شود.

درمان جراحی سرطان لاله گوش ممکن است شامل برداشتن بخشی یا تمام مجرای گوش داخلی یا میانی باشد. با این حال، این نوع جراحی اغلب منجر به کاهش شنوایی می شود ، به همین دلیل تشخیص سریع و به موقع بسیار مهم است.

هنگامی که سرطان پیشرفت کرده است و نمی توان با جراحی آن را درمان کرد، پرتو درمانی سرطان لاله گوش در این موارد بسیار رایج است. در این روش از اشعه برای کمک به کشتن سلول های سرطانی استفاده می شود.

شیمی درمانی سرطان لاله گوش یک روش درمانی است که از مواد شیمیایی استفاده می کند. از آنجایی که این روش آسیب های زیادی بر جای می گذارد، در مرحله نهایی درمان استفاده می شود.پس از تشخیص نوع تومور از طریق آزمایشات مختلف و بیوپسی، جراح سر و گردن تومور گوش را برداشت. اگر تومور خوش خیم باشد، جراح به سادگی تومور را بدون دست زدن به بقیه گوش بر می دارد؛ اما اگر تومور بدخیم باشد، ممکن است لازم باشد قسمتی از گوش همراه با تومور برداشته شود. در برخی موارد، مجرای گوش، استخوان گوش یا بافت پرده گوش ممکن است نیاز به برداشتن داشته باشد. در این حالت، بیمار برای بازسازی گوش یا استفاده از سمعک پس از جراحی تومور گوش نیاز به جراحی پلاستیک دارد. گاهی در حین عمل جراحی تومور، جراح قسمتی از بافت سالم اطراف تومور را که اصطلاحاً حاشیه نامیده می شود، برمی دارد. این امر احتمال عود تومور را کاهش می دهد.

بهترین درمان برای تومورهای عصب شنوایی بستگی به اندازه تومور، میزان رشد و سلامت بیمار دارد. اگر بیمار بزرگتر است و تومور به سرعت رشد می کند، ممکن است پزشک از بیمار بخواهد هر 6 یا 12 ماه یک بار علائم را کنترل کند و سایر درمان ها را توصیه نکند. هدف از جراحی نوروم آکوستیک برداشتن تومور، جلوگیری از آسیب عصب صورت و فلج صورت و بازگرداندن شنوایی است. جراحان سر و گردن از تکنیک موجود برای برداشتن تومورهای عصب شنوایی استفاده می کنند.

مراقبتهای بعد از درمان سرطان لاله گوش

در کلینیک پوست و زیبایی دکتر علی رفسنجانی علاوه بر خدمات جوانسازی پوست مانند تزریق بوتاکس ، تزریق ژل و لیفت صورت انواع جراحی های زیبایی و ترمیم بینی ( رینوپلاستی ) و جراحی زیبایی پلک ( بلفاروپلاستی ) با بهترین نتایج قابل انجام است .


آدرس مطب : شهریار ، خیابان ولیعصر ، کوچه رودکی ، ساختمان مروج ، طبقه دوم
نوبت دهی : 09303130848

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر علی رفسنجانی - متخصص جراحی زیبایی در شهریار
بهترین برند ژل برای تزریق لببهترین برند ژل برای تزریق لب
تاریخ انتشار : 1402-11-18