صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماریهای گوش حلق و بینی / آشنایی با مشکلات رایج پیر شدن گوش و راه حل های آن

آشنایی با مشکلات رایج پیر شدن گوش و راه حل های آن

کم شنوایی در سالمندان یا پیرگوشی نوعی از کم شنوایی در اثر تغییرات وابسته به سن در گوش داخلی و مسیر عصبی انتقال دهنده صدا به مغز رخ می دهد. در گوش، سلول های حساسه شنوایی وجود دارد که با افزایش سن این سلول ها تخریب می شوند و ایجاد کم شنوایی می کنند. این سلول های مویی اصواتی را که گوش خارجی و میانی جمع آوری کرده اند به سیگنال الکتریکی که برای مغز قابل استفاده است، تبدیل می کنند. به این دلیل که این سلول ها پس از تخریب، ترمیم نمی شوند هرگونه کم شنوایی که در اثر آسیب به آنها ایجاد خواهد شد دائمی است.کم شنوایی در سالمندان یا به اصطلاح تخصصی پیرگوشی بعد از آرتریت و فشار خون، سومین بیماری مزمن دوران سالمندی است. به زبان ساده پیر گوشی نوعی از کم شنوایی حسی عصبی است که در نتیجه افزایش سن رخ می دهد. این نوع از کم شنوایی معمولاً به صورت تدریجی و در عرض یک بازه زمانی طولانی مدت رخ می دهد و هر دو گوش را به یک میزان تحت تأثیر قرار می دهد. بر طبق آمارهای رسمی، حدوداً 30 تا 35 درصد بزرگسالان بین سنین 65 تا 70 سال به درجاتی به کم شنوایی مبتلا هستند و این رقم در افراد بالای 75 سال به 50 در صد می رسد.

آنچه در این مطلب میخوانید

پیر گوشی چیست؟

پیرگوشی(presbycusis) یا کاهش شنوایی مربوط به سن، در اثر افزایش سن در بزرگسالان نمود پیدا می‌کند. این مشکل شنوایی، یک کاهش شنوایی حسی-عصبی وابسته به سن و برگشت ناپذیر است که ناشی از تحلیل رفتن حلزون گوش یا ساختارهای مرتبط با آن در گوش داخلی یا اعصاب شنوایی است.

علت پیر گوشی چیست؟

دلایل اصلی پیرگوشی

پیر شدن گوش و راه حل درمان

علائم پیرگوشی

موارد زیر شایع‌ ترین علائم کاهش شنوایی مربوط به سن است. این علائم عبارتند از:

پیر گوشی از چه سنی شروع میشود؟

طبق آمار جمع‌ آوری شده از بین هر سه نفر بالای ۶۵ سال، یک نفر مبتلا به پیرگوشی و کم شنوایی است.

انواع پیرگوشی

در این نوع پیرگوشی ضایعات تخریبی در ارگان کورتی که عضو حساسه شنوایی می باشد ایجاد می‌شود. در واقع این ضایعه در سلول‌های مویی که در اسکالا مدیای حلزون می باشند رخ می‌دهد. ارگان کورتی نقش مهمی در تقویت اصوات دارد. اگر سلول های مویی خارجی آسیب دیده باشد باعث کاهش حساسیت شنوایی و پیرگوشی خواهد شد.

در این نوع پیرگوشی ضایعات تخریبی در قسمت اسپیرال گانگلیون وجود دارد .

در این نوع پیرگوشی آتروفی در stria vascularis حلزون وجود دارد. sv دارای پمپ های سدیم -پتاسیم می باشد که مسئول تولید پتانسیل استراحت در مایع اندولنف حلزون می باشد. در این نوع پیرگوشی در اثر نقص در فعالیت این پمپ پتانسیل حلزون کاهش پیدا کرده و منجر به کم شنوایی می شود.

در این نوع پیرگوشی در اثر سختی غشای بازیلار و کاهش حرکت آن کم شنوایی ایجاد می‌شود.
شکل الگوی کاهش شنوایی یا ادیوگرام در پیرگوشی در نوع حسی و عصبی به شکل کاهش در فرکانس های بالا (HTL) می باشد و در نوع پیرگوشی متابولیک شکل FLAT یا یکنواخت در تمام فرکانس ها دارد. البته در پیرگوشی نوع عصبی کاهش شدید قدرت تشخیص گفتار وجود دارد که استفاده از سمعک را در این بیماران مشکل می‌کند؛ ولی در پیرگوشی نوع حسی و متابولیک به دلیل اینکه شکل کم شنوایی کاهش ملایم تری در فرکانس های زیر دارد و به صورت قرینه در دو گوش می باشد سمعک بهتر جواب می دهد.

نحوه تشخیص پیر گوشی

کاهش شنوایی در پیرگوشی از حد خفیف تا شدید و عمیق وجود دارد. انجام تست های غربالگری شنوایی مانند آزمایش ادیومتری (PTA) میزان دقیق کم شنوایی را مشخص می‌ کند.
در بعضی بیماران وزوز گوش به صورت یک طرفه یا دو گوشی به شکل اصوات مختلف وجود دارد که بایستی برای رد کردن احتمال ضایعات عروقی از روش های تشخیصی عکس برداری نیز استفاده شود.
اتوسکوپی و معاینه گوش در این بیماران نشانگر پرده گوش سالم می باشد.
آزمایش تمپانومتری، عملکرد طبیعی گوش میانی (TYPE A) با وجود کاهش شنوایی در ادیومتری را نشان خواهد داد.

تاثیر پیرگوشی روی شنوایی

در بیشتر موارد، کم شنوایی مرتبط با پیرگوشی به تدریج در طی سالیان متمادی رخ می دهد و معمولاً هر دو گوش را به طور همزمان تحت تأثیر قرار می دهد و باعث کاهش شنوایی با فرکانس بالا می شود، به این معنی که صداهای بالاتر سخت تر شنیده می شوند. هنگامی که به صحبت افراد گوش می دهید، این بدان معناست که شنیدن برخی از صامت ها سخت تر است و کلمات مشابه مانند هم شنیده می شود.

چگونه از پیرگوشی جلوگیری کنیم؟

مهم‌ ترین روش‌های جلوگیری از پیرگوشی و محافظت از شنوایی عبارت هستند از:

راههای درمان پیرگوشی

افراد می توانند از سمعک استفاده کنند و برای افراد هیچ محدودیت سنی وجود ندارد. کسانی که کم شنوایی خفیف تا متوسط دارند ممکن است با استفاده از سمعک مشکل شنواییشان کامل بر طرف شود.
کاشت حلزون روش دیگر از بین بردن مشکل شنوایی است که می تواند برای افراد مسن انجام شود. اگر کم شنوایی شدید در شما تشخیص داده شود، ممکن است از کاشت حلزون استفاده کنید. این وسیله پزشکی با جراحی در پشت گوش شما کاشته می شوند تا به تشخیص صدا و درک گفتار کمک کنند.

عوارض پیرگوشی

کاهش شنوایی می‌ تواند تأثیر بسزایی در کیفیت زندگی شما داشته باشد. افراد مسن با کم شنوایی ممکن است احساس افسردگی کنند. از آنجا که کاهش شنوایی می‌تواند مکالمه را دشوار کند، برخی از افراد احساس انزوا می‌کنند. گاهی پیر گوشی با اختلال شناختی همراه است.
مکانیسم تعامل بین کاهش شنوایی، اختلال شناختی، افسردگی و انزوا جزء عناوین مهم مورد مطالعه محققین است. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که درمان کاهش شنوایی می‌تواند تأثیر مثبتی بر عملکرد شناختی، به ویژه حافظه داشته باشد.

در کلینیک پوست و زیبایی دکتر علی رفسنجانی علاوه بر خدمات جوانسازی پوست مانند تزریق بوتاکس ، تزریق ژل و لیفت صورت انواع جراحی های زیبایی و ترمیم بینی ( رینوپلاستی ) و جراحی زیبایی پلک ( بلفاروپلاستی ) با بهترین نتایج قابل انجام است .


آدرس مطب : شهریار ، خیابان ولیعصر ، کوچه رودکی ، ساختمان مروج ، طبقه دوم
نوبت دهی : 09303130848

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
دکتر علی رفسنجانی - متخصص جراحی زیبایی در شهریار